01
november

Wiebes, wat wil je nou?

Nog geen zeven dagen geleden spraken wij over de nieuwe bijtellingsregels die zouden gaan gelden in het tussenjaar 2016. Veel zou gaan veranderen. De 4 procent bijtelling zou volkomen verdwijnen en voor elektrische auto’s zou per 2016 7 procent mogen worden bijgeteld. Daarbij kwam ook nog dat de meeste leaseauto’s in Nederland 25% bijtelling zouden krijgen. Vooral dat laatste schoot de VVD maar ook de PvdA in het verkeerde keelgat. 

Voordat iedereen goed en wel op de hoogte was gebracht van de nieuwe maatregelen trok de VVD al fel ten strijde tegen de nieuwe maatregelen. Markant detail is dat de VVD de eigen partij van Wiebes is. Dat is al een teken aan de wand. Ook de BOVAG en de Vereniging RAI waren niet te spreken over de nieuwe maatregelen en kwamen met een eigen plan. Uiteindelijk waren er zelfs stemmen uit de PvdA die tegen het voorstel van Staatssecretaris Wiebes waren.

Reden genoeg om met een alternatief plan te komen. In tegenstelling tot de eerdere plannen worden er weer meer bijtellingscategorieën in het leven geroepen. Gingen we eerst uit van vier, wordt er nu wederom een vijfde categorie aan toegevoegd.

Initiële plan bijtelling 2016

  • 7 procent: CO2-uitstoot van 0 gram (volledig elektrische auto’s)
  • 14 procent: CO2-uitstoot van 1 t/m 50 gram
  • 20 procent: CO2-uitstoot van 51 t/m 79 gram
  • 25 procent: CO2-uitstoot van 80 gram of meer

Nieuwe plan bijtelling 2016

De indeling gaat er waarschijnlijk als onderstaand uitzien alleen is nu nog de vraag welke CO2 normen de staatssecretaris gaat koppelen aan de verschillende categorieën. Deze worden aanstaande maandag bekend gemaakt en naar de kamer gestuurd.

  • 4 procent bijtelling
  • 15 procent bijtelling
  • 18 procent bijtelling
  • 22 procent bijtelling
  • 25 procent bijtelling

De achterliggende gedachte van het aangepaste beleid was om het simpeler te maken. Tot op heden is het alleen maar onduidelijker geworden. Tevens is het aangepaste plan wel heel snel bekend gemaakt. Alsof dit scenario op voorhand al was besproken en het alternatief al klaar lag. De vraag is dan ook waarom dan toch eerst die ambitieuze plannen neerleggen als er op voorhand al twijfels over zijn.

Aanstaande maandag krijgen we voorlopig duidelijkheid. Een ding is zeker, in 2016 gaan we meer betalen voor onze zakelijke auto de vraag is alleen hoe veel meer?