14
februari

Wel of geen nieuwe Renault Twingo diesel?

We hebben vorig jaar al een kleine preview gezien van de nieuwe Twingo in de vorm van de Twin’Run en de Twin’Z. Vandaag, op valentijnsdag is dan eindelijk het doek van de nieuwe Twingo getrokken en is deze openbaar gemaakt. Volgens ons is het Renault wederom gelukt om binnen dit segment een nieuwe standaard neer te zetten.

Tijdens de introductie van de eerste Twingo in 1992 (de vorige eeuw) wist Renault het kleinste segment aardig op te schudden met een voor die tijd revolutionair design. Met dit design heeft Renault jaren aan de top gestaan in het a-segment tot men rond 2007 realiseerde dat het design wel een opfris beurt kon gebruiken. De tweede versie van de Twingo was niet zo’n succes en teerde vooral voort op de naam van zijn legendarische voorganger. Toen dit ook was doorgedrongen tot het hoofdkantoor in Parijs, werd er snel een facelift van het model uitgebracht. Ook deze versie leverde niet het resultaat op wat Renault hier van verwachte en vandaar dat er werd besloten om de nieuwe Twingo vanaf de grond op te bouwen, en zie hier het resultaat.

Dit is toch een kek klein autootje, niet? Wij zijn over het uiterlijk zeer te spreken. Het is eigentijds en verfrissend, doet de eenheidsworst binnen het a-segment in een klap vergeten. Wat ons bloed harder door onze aderen laat pompen is het feit dat de nieuwe Twingo een achterwiel aangedreven auto is. Iets wat ongekend is binnen dit segment op dit moment, maar voor een edgy rijgedrag zorgt. Leuk detail is dat Renault een samenwerking is aangegaan met Daimler en dat de nieuwe Smart op hetzelfde platform gebaseerd is als de Twingo.

Renault Twingo Diesel overzicht

Eigenlijk keert Renault met de achter aangedreven Twingo weer terug naar haar roots. Want, de in de jaren ’80 populaire Renault 5 Turbo, had ook de motor achter de bestuurder liggen. Daarnaast heeft de nieuwe Twingo nog meer verwijzingen naar zijn roemruchte voorganger.

Er is op dit moment nog maar één opmerking die we kunnen maken, en dat is dat het nog onbekend is of er ook een Renault Twingo Diesel variant wordt uitgebracht. Zeker voor de zakelijke rijder kan dit essentieel zijn. Eerder dit jaar hoorden wij in de wandelgangen dat Renault er voor had gekozen om geen diesel uit te brengen. In het persbericht wordt er niets over gezegd en het is dus afwachten of deze er wel komt. Wij denken dat Renault dit wel moet doen aangezien daar toch vraag naar blijft bestaan. Een goedkopere diesel met lage bijtelling, is enorm interessant voor de eenmanszaak of de mkb’er.