22
mei

Waarom hebben wij geen Fiat 500e? [updated]

Waarom is er ooit besloten om de Fiat 500e niet in Nederland of zelfs heel Europa uit te brengen?

Een onbegrijpelijke keuze van Fiat om deze auto niet naar Europa te halen. Want om heel eerlijk te zijn is dit een van de meest geschikte modellen om elektrisch in te rijden. De hoeveelheid Fiat 500’s is enorm in Nederland. Ook voor de zakelijke rijder bleek de Fiat 500 een groot succes.

Veel bedrijven uit het midden en kleinbedrijf met vrouwelijke eigenaren kozen er voor om een Fiat 500 te rijden omdat de auto een schattig uiterlijk heeft maar waar je goed mee voor de dag kunt komen bij een zakelijke afspraak. Ook bedrijven waarbij het werkgebied vooral de stad is kozen voor een Fiat 500 als transportmiddel. Op een bepaald moment hadden wij het gevoel dat er meer Fiat 500’s rondreden met bestickering dan zonder.

Het blijkt dat Fiat de 500e heeft moeten maken omdat ze anders niet aan de normen van de gezamenlijke uitstoot van het hele wagenpark voldeden in Californië.  Als je niet voldoet aan deze eisen mag je ook geen auto’s verkopen in die staat. Wat natuurlijk geen optie is voor Fiat. Vandaar dat er werd besloten om een elektrische 500 te ontwikkelen. De eerste echte elektrische auto van Fiat. De Fiat 500e kan in Amerika gereden worden voor eenzelfde prijs als een normale Fiat 500 met een verbrandingsmotor omdat de auto in aanmerking komt voor verschillende subsidies.

In tegenstelling tot wat je verwacht bij een kleine elektrische auto met accu’s is het wel leuk om te rijden in deze auto. Fiat heeft heel goed nagedacht over de gewichtsverdeling van de 500e. Daarnaast komt natuurlijk het plezier van de power van een elektrische auto om de hoek kijken. De 200 Nm koppel komt namelijk direct vrij zodra je het gaspedaal intrapt. De sprint naar de 70 km/h gaat daarom zo snel dat je het gevoel hebt in een sportwagen te zitten. En zeg nou zelf, harder ga je niet rijden binnen de stadsgrenzen. Ook de actieradius mag goed genoemd worden. De Fiat 500e kan zo’n 160 km rijden op volle accu’s en het duurt ongeveer 4 uur om deze op te laden.

Wij denken dat een auto met deze specificaties en design niet zou misstaan in het Nederlandse/Europese straatbeeld. Helemaal interessant als een aantal grote steden in Europa vervuilende auto’s uit de stad wil weren of dat al doet. Wij zien zelfs een markt voor deze auto als de prijs van elektrische 500 een stuk hoger ligt dan de versie met de verbrandingsmotor. Over het algemeen zijn Fiat 500 rijders, modieuze mensen. Als Fiat het goed aanpakt kan het gewoon de meest hippe elektrische auto in het a-segment neerzetten, beter dan de Renault Zoe waar wij eerder in reden. Zeg maar de Tesla Model S maar dan betaalbaar voor iedereen. Met een beetje geluk wordt dit ook nog opgepakt door het MKB en rijdt straks iedereen rond in een Fiat 500e met 4 procent bijtelling.

Fiat wij begrijpen het niet?

Update: 22 mei 2014

Inmiddels is het ons duidelijk geworden waarom Fiat de 500e niet in meer landen beschikbaar maakt dan alleen in Amerika en dan specifiek Californië. Sergio Marchione, directeur van Fiat/Chrysler Automobile heeft bekend gemaakt dat hij de Fiat 500e liever niet zou verkopen. Dat komt doordat bij iedere verkoop van deze leuke kleine elektrische auto het concern er zo’n $ 14.000,- verlies maakt. Marchione zegt dat hij de auto alleen verkoopt omdat het moet en dat hij niet van plan is er een meer te verkopen dan nodig.

Marchione wist tevens te vermelden dat geen enkele fabrikant op dit ogenblik winst maakt op de verkoop van elektrische auto’s op Tesla na dan. In zijn ogen verkoopt Tesla de auto’s tegen een buitensporig hoge prijs.