20
juli

Volvo 850 – De zakenauto met racepretenties

Het is al weer een tijd geleden dat wij aandacht besteden aan een roemruchte zakenauto uit het verleden. Hoog tijd dus om weer eens de archieven in te duiken op zoek naar een auto uit een recent verleden die veelvuldig gebruikt werd als zakenauto. Deze keer brengt de zoektocht ons wederom bij een Zweedse held genaamd de Volvo 850.

De Volvo 850 is echt een product van de jaren ’90 ook al werd het design dat ten grondslag ligt aan de 850 uitgewerkt eind jaren ’80. In 1992 zag de auto voor het eerst het levenslicht.

Voor het eerst voorwielaandrijving bij Volvo

Volvo koos bij de 850 voor het eerst voor aandrijving van de voorwielen. Dat was een wereldschokkende verandering voor Volvo. De concurrentie had die stap al enige tijd daarvoor genomen maar dit was voor de Zweden een eerste keer. Zo’n grote verandering was tekenend voor de 850. Volvo kampte namelijk halverwege de jaren ’80 met een imagoprobleem. Het merk werd te veel gezien als een merk voor een ouder publiek en dat stond de Zweden helemaal niet aan. Waar in het verleden de Volvo een voortrekkersrol speelde en bijvoorbeeld de P1800 of Amazon altijd snel geadopteerd werden door de jetset als wel door de jongeren was dat met de modellen uit de jaren ’80 niet het geval.

Volvo besloot met de 850 om het over een geheel andere boeg te gooien. Aan het R&D budget lag het niet. Het hoofddoel was om een moderne, veilige auto te produceren met een sportieve uitstraling maar die ook functioneerde als familiewagen. Aan het uiterlijk heeft Volvo veel aandacht besteedt. De Volvo 850 zag er hoekig maar ondanks dit hoekige uiterlijk was het een zeer aerodynamische auto.

De achterlichten van de Volvo 850

Wat direct opviel aan de Volvo 850 station waren de achterlichten. Deze besloegen de gehele D-stijl en waren daarmee de eersten in hun soort. De reden dat Volvo voor deze grote verticale achterlichten koos was dat de achterlichten beter zichtbaar zouden zijn in glooiend landschap. Vele fabrikanten hebben deze achterlichten gekopieerd en dat is nog zichtbaar in de hedendaagse autodesigns.

Achterlichten Volvo 850

Motorisch meer dan in orde

Volvo gaf de Volvo 850 een heel arsenaal aan motoren mee die begonnen bij een 2.0 liter 5 cilinder met 126 pk en dat liep op tot de 2.5 liter met turbo en 193 pk. Er was ook een R uitvoering van de Volvo 850. Deze Volvo 850R had een 2.3 liter blok en daar wist Volvo 250 pk uit te persen. Ook aan de dieselliefhebbers werd gedacht. Het turbodiesel blok uit de Audi A6 werd geleend en passend gemaakt voor de Volvo 850.

Side Impact Protection System

Volvo staat al jaar-en-dag bekend om de veiligheid van hun auto’s. Ook bij de Volvo 850 werd een nieuw veiligheidssysteem geintroduceerd. Het was namelijk de eerste auto die voorzien was van een side impact protection systeem ook wel SIPS genoemd. Dit systeem zorgde er voor dat als de auto in de zijkant werd geraakt dat er airbags uitklappen om de inzittende te beschermen. Inmiddels is dit systeem in bijna alle hedendaagse auto’s te vinden. Een andere veiligheidsfeature was de veiligheidsriem die zichzelf straktrekt bij een ongeluk.

Volvo en het British Touring Car Championship

Ter promotie van het sportieve uiterlijk van de Volvo 850 leek het Volvo een goed idee om deel te nemen aan het British Touring Car Championship. In de jaren ’90 was dit de meest populaire raceklasse waarmee met straatauto’s werd gereden. Het was voor het eerst sinds 1987 dat een fabrieksteam van Volvo weer deel zou nemen aan een officiële raceklasse.

Initieel was het idee om met de sedan versie te gaan racen maar doordat op het moment dat de auto gebouwd moest worden de sedan uitvoering niet beschikbaar was, werd er gekozen voor de station van de Volvo 850. De hoge heren van Volvo vonden dit een goed idee mede doordat het vanuit marketing oogpunt ook al een stunt zou zijn.

In 1994, tijdens de Swedish Motorshow, maakte het merk bekend dat het zou deelnemen aan de het BTCC met de station uitvoering van de Volvo 850. De auto werd uitgerust met een 2.0 liter 20 klepper met 280 pk zonder turbo. Het eerste seizoen van Volvo in de BTCC werd verreden door de Zweed Rickard Ryddel en de Nederlander Jan Lammers. Laatstgenoemde is natuurlijk geen onbekende want Jan Lammers reed daarvoor enige jaren in de Formule 1.

Volvo 850 Racing BTCC

De resultaten van het eerste seizoen waren niet slecht maar ook niet schokkend. Het eerste seizoen werd afgesloten op de zesde plek in het kampioenschap. Na dit seizoen zwaaide Jan Lammers af. De officiele reden is niet bekend maar er gaan verhalen dat de andere coureurs de Volvo 850 station belachelijk maakte en dat de oud-formule 1 coureur hier niet mee overweg kon gaan.

In de daarop volgende jaren kwam Volvo aan de start met de sedan uitvoering van de 850 en behaalde meerdere successen. In het seizoen van 1995 won het team meerdere races en Rickkard Ryddel sloot dat seizoen af als derde in het overall klassement. Dit was tevens het laatste seizoen dat Volvo met de 850 deelnam aan de BTCC. De 850 werd het jaar erop opgevolgd door de Volvo S40.

Volvo 850 als zakenauto

De auto was naast een familiewagen ook een zakenauto. Mede door de uitgebreide veiligheidssystemen was het een auto waar veilig vele kilometers in konden worden afgelegd. Precies die vele kilometers staat de Volvo 850 om bekend. Tegenwoordig zie je deze auto dan nog vaak rijden en het komt dan ook meermaals voor dat het Volvo blok meer dan 500.000 km heeft gemaakt. Na al die jaren mag de Volvo 850 zich nog steeds met verve een roemruchte zakenauto noemen. Een roemruchte zakenauto met racepretenties.