28
september

Volkswagen Passat als plugin hybride met 7 procent bijtelling – updated

Groot nieuws uit Wolfsburg want de zakenauto bij uitstek, de Volkswagen Passat, wordt hoogstwaarschijnlijk heel binnenkort uitgevoerd met een plug-in hybride aandrijving.

De Volkswagen Passat stond sowieso op de nominatielijst om eens een grondige make-over te krijgen. Eind vorige eeuw en begin deze eeuw was de Passat de zakenauto die je moest hebben. Wij hebben het gevoel dat dit niet helemaal meer het geval is. De leaserijders kiezen steeds vaker voor de kleinere en meer betaalbare modellen met 14 procent bijtelling. Denk hierbij aan de Seat Leon ST of een luxe uitgevoerde Audi A3 sportsback.

Over die laatstgenoemde Audi gesproken, dit is ook precies de auto waarvan Volkswagen de hybride aandrijving  heeft geleend voor in de nieuwe Passat. De Audi A3 e-tron die halverwege dit jaar op de markt komt is uitgerust met een een 1.4 liter 4-cilinder met turbo in combinatie met een 8.8 kWh elektromotor die samen garant staan voor zo’n 204 pk. Ook de nieuwe Volkswagen Golf GTE is voorzien van deze motor. In de Golf wordt de sprint naar de 100 km/u afgelegd in zo’n 7,6 seconden, wat aardig snel genoemd mag worden. In de zwaardere Passat zal deze sprint toch aanzienlijk langzamer worden gedaan.

De uitstoot van de Audi A3 E-tron en de Golf GTE liggen zo rond de 35 gram CO2 per gereden kilometer, waarmee beide auto’s binnen de 7 procent bijtelling vallen. Het zou echt interessant worden als Volkswagen met de Passat een uitstoot onder de 51 gram CO2 kan realiseren want dan zou het daarmee wel een klap uitdelen naar de concurrentie.

De investeringen in het MQB platform beginnen nu pas echt hun vruchten af te werpen. Tussen alle verschillende modellen worden motoren gedeeld en hiermee heeft Volkswagen het mogelijk gemaakt om het modellengamma uit te blijven diepen en breder te maken maar ook winstgevend. Goed voorbeeld doet volgen want steeds meer autofabrikanten ontwikkelen hun eigen multifunctionele platform. Toch zit er ook een nadeel aan dergelijke platformen want hoe kostenefficiënt het ook is, een verandering aan het platform heeft dan ook invloed op alle op dit platform gebaseerde modellen. Dit zou op den duur de innovatie in de weg kunnen staan.

Voor wat betreft de Passat is het nog even wachten op de hybride aandrijving, de verwachting is dat deze wordt geïntroduceerd in de tweede helft van dit jaar tijdens de Autoshow van Parijs. Wanneer hij dan ook echt bij de dealer staat is nog de vraag.

Updated 28 september 2014

Bovenstaand artikel dateert van 11 maart 2014, inmiddels zijn we een half jaar verder en vandaag is bekend geworden wat de specificaties zijn van de nieuwe Volkswagen Passat GTE. Zoals wij al dachten is de nieuwe Passat het grote broertje van de Volkswagen Golf GTE. De Passat GTE heeft dezelfde 1.4 TSI motor meegekregen, het enige verschil is dat er in de Passat GTE een sterkere elektromotor is gemonteerd. Het gecombineerde vermogen van de auto komt uit op 215 pk die erg goed tot zijn recht komen door de welbekende DSG-bak.

Doordat de Passat GTE een krachtigere elektromotor en grotere accu’s  heeft meegekregen (1,2 kWh groter dan in de Golf GTE) kan de auto, indien rustig wordt gereden, 50 kilometer op elektrisch voortgestuwd worden. Het gecombineerde bereik van de Passat GTE ligt rond de 1.000 kilometer. Waarmee het een vergelijkbaar bereik heeft als de diesel-uitvoering.

De voorspelling over de Bijtelling is uitgekomen. Volkswagen heeft het voor elkaar gekregen de CO2 uitstoot van de Passat GTE te beperken tot 45 gram per kilometer. Waarmee de auto voldoet aan de eisen om tot de 7 procent bijtelling te behoren. Voor hoelang is nog de vraag. Met het verschijnen van de Autobrief 2014 zal hier meer duidelijkheid over ontstaan. De nieuwe Volkswagen Passat GTE met 7% bijtelling zal medio 2015 bij dealer besteld kunnen worden. Wij verwachten een stormloop aan bestellingen.