15
september

Volkswagen mengt zich in de strijd met een 1.0 TSI Turbo motor

We kennen ze niet anders bij Volkswagen. Niet altijd de eerste zijn, maar eerst kijken wat de concurrenten doen en zodra het eenmaal aanslaat gaan ze mee. Zo gaat het ook met het driecilinderverhaal, hoofdstuk zuinige turbo blokjes.

Want bij de andere merken kiezen ze zulke motoren al langer. Renault heeft tegenwoordig een 0.9 TCE. Opel stelde nog niet zo lang geleden de 1.0 SIDI motor voor en bij Ford lopen ze al een tijdje voorop met de 1.0 EcoBoost die onlangs werd verkozen tot “Engine of the Year 2013“. Bij Volkswagen lopen er ook twee driecilinders in het assortiment, de 1.2 – die verschilt van de 1.2 TSI viercilinder – en de 1.0, bekend van de Up.

Die laatste zou de basis vormen voor een nieuwe turbogeblazen versie die zijn weg zou vinden naar de Volkswagen Golf. Tijdens de IAA zei Dr. Hans-Jakob Neusser, baas van de R&D-afdeling bij Volkswagen, dat dit blokje zo ongeveer 110 pk moet  gaan opleveren.

Helaas moeten we het doen met deze info. Jammer, want wij zijn enorm benieuwd naar de zuinigheid van deze kleine krachtpatser.