31
augustus

De E van Elektrisch: Volkswagen E-up & E-Golf

Ruim 25 jaar geleden maakte we kennis met de Volkswagen Citystromer, één van de eerste elektrische wagen. Nu pas hebben ze bij Volkswagen de productievariant van de elektrische Golf voorgesteld. Tegelijk wordt ook een productievariant van de e-Up gepresenteerd.

Hoewel Volkswagen met trots een persbericht de wereld in sturen kijken we er een beetje met een scheef  oog naar. Wie nu eenmaal lang wacht met een elektrische auto uit te brengen scheept hoge verwachtingen.  De specificaties van de e-Golf  zijn opvallend niet beter zijn dan die van de grotere Tesla Model S.

De e-Golf produceert 115 pk en verbruikt 12,7 kWh per 100 km, terwijl de e-Up het maar met 82 pk moet stellen en 11,7 kWh per 100 km verbruikt. Niet alleen het vermogen gaat naar de motor, de auto’s krijgen standaard een automatische klimaatregeling, voorruitverwarming en een navigatiesysteem, dat schijnt nu eenmaal met een elektrische auto makkelijker te realiseren. Ook de LED-verlichting lijkt ons niet zoveel extra energie te vragen.

De e-Golf krijgt een topsnelheid van 140 km/u mee en met ruim 10 seconden zit je op de 100 km/u. De e-Up haalt 130 km/u en tikt na 12,4 seconden de 100 km/u aan op de snelheidsmeter. Als we de specificaties moeten geloven kan de e-Up 160 km halen, de e-Golf raakt 190 km ver. Net genoeg om de Franse grens aan te tippen.

Op zich dus geen cijfers om van achterover te vallen, al is het wel leuk dat Volkswagen erin slaagt de technologie in te bouwen in twee productiewagens zonder dat die er volledig verschillend komen uit te zien dan hun benzine- of dieselbroers. Wanneer de e-Golf en e-Up precies in productie gaan is nog niet bekend.