14
oktober

Veel 14% bijtellers vallen per 1 januari 2014 buiten de boot…

Per 1 januari 2014 verandert er veel op het gebied van bijtelling. De CO2 grenzen worden wederom scherper gesteld en dat betekent dat heel veel auto’s die dit jaar nog binnen de 14% bijtelling categorie vallen daar per 1 januari niet meer in vallen.

De CO2 normen worden per 1 januari 2014 voor benzineauto’s aangescherpt naar maximaal 88 gr/km om in de 14% bijtelling categorie te vallen. Voor de diesels is dat nog iets scherper namelijk  86 gr/km. Per 1 januari 2015 zal deze grens worden gelijk getrokken naar 83 gr/km voor zowel diesels als benzine motoren.

In onderstaand overzicht wordt getoond welke maximale uitstoot de auto mag hebben om in een bepaalde bijtellingscategorie te vallen. Aangezien het kabinet net bekend heeft gemaakt dat er bezuinigt gaat worden op de zeer zuinige auto per 2015. Is het nog niet duidelijk of waarden per 1 januari 2015 hetzelfde zullen blijven.

Bijtelling benzineauto’s 2014

Bijtelling per 1 januari 2014 per 1 januari 2015
14% < 89 gr/km < 83 gr/km
20% < 117 gr/km < 110 gr/km
25% > 117 gr/km > 110 gr/km

Bijtelling dieselauto’s 2014

Bijtelling  per 1 januari 2014 per 1 januari 2015
14% < 86 gr/km < 83 gr/km
20% < 111 gr/km < 110 gr/km
25% > 111 gr/km > 110 gr/km

Vereniging Auto van de Zaak maakt een overzicht van welke auto’s per 1 januari 2014 niet meer in de 14% bijtelling categorie vallen. Volgens hun gegevens zijn dit 52 verschillende modellen. Sta je op het punt om een nieuwe leaseauto kiezen dan is het verstandig om eens naar deze lijst te kijken. Als het mogelijk is om voor 1 januari een nieuwe leaseauto te registreren dan kan dat toch weer mooi 6% bijtelling schelen.

Uiteraard verwachten wij dat veel van de merken er voor zullen kiezen om begin 2014 een kleine upgrade aan de auto te doen waardoor deze toch weer in de 14% categorie gaat vallen. Dat hebben we over de afgelopen jaren ook zien gebeuren. Maar er zijn altijd auto’s die net buiten de boot vallen.