22
mei

Twijfels over businesscase Fastned [update]

Afgelopen week schreven wij over de beursgang van Fastned. Het bedrijf dat Nederland gaat voorzien van een dekkend laadnetwerk voor elektrische auto’s. Door de aankondiging van de beursgang wordt het businesscase van Fastned onder het vergrootglas gelegd. Niet iedereen is even overtuigd van de haalbaarheid van het businesscase.

De beursgang van Fastned moet zorgen voor voldoende inkomsten om de uitrol van het landelijk dekkend netwerk van snellaaders te bekostigen.

Het wordt straks mogelijk om de elektrische auto ongelimiteerd op te laden bij Fastned met een abonnement van € 100,- per maand of voor € 0,69 exclusief BTW per kWh. Nu is dit precies waar de TMC (Tesla Motor Club) over struikelt. Men ziet het niet gebeuren dat een abonnement voor dit bedrag wordt afgenomen als het ook mogelijk is om thuis voor € 0,23 per kWh te laden. Daarnaast is het natuurlijk een stuk gemakkelijker om de auto ’s avonds aan de lader te leggen en ’s ochtends met een volle accu weg te rijden dan onderweg te stoppen bij een laadstation.

Nu zal niet iedere elektrische auto eigenaar in het bezit zijn van een eigen oprit of garage waar de elektrische auto kan worden opgeladen. Maar een eigenaar zal creatief worden als hij voor een derde van de prijs de auto kan opladen. Er zijn overal stopcontacten waar de elektrische auto aan kan worden geladen.

Daarbij heeft de Tesla voldoende actieradius om in alle uithoeken van Nederland te komen. Daar kan de elektrische auto dan meestal kosteloos aan de laadpaal worden gekoppeld om weer voldoende te laden om weer thuis te komen. Nu is de Tesla nog een uitzondering met deze actieradius maar hoe staat de vlag er over 5 jaar bij? De verwachting is dat het bereik van de elektrische auto zal blijven stijgen. Het laden bij Fastned zou dan sporadisch worden gedaan op het moment dat er echt nood aan de man is.

Het is trouwens niet dat de leden van de TMC het Fastned niet gunnen. De leden van het forum, veelal eigenaar van een Tesla, hebben twijfels bij de huidige businesscase. Ze hopen dat Fastned dit nog gaat wijzigen want ze zien ook dat het hebben van een betaalbaar landelijk dekkend netwerk van snelladers langs de snelweg de drempel verlaagd voor de aanschaf van een elektrische auto. De volledige discussie omtrent Fastned kan op het forum van TMC gevonden worden.

Updated 22 mei 2014:

Michiel Langezaal, de CEO van Fastned heeft persoonlijk reactie gegeven op de discussie via het forum van TMC:

Als CEO van Fastned reageer ik graag op de discussie over de prijs van laden bij Fastned en de achterliggende business case. 

De prijs van het laden is nodig als dekking voor de investeringen t.b.v. het realiseren van een landelijk dekkend netwerk van snellaadstations. Denk aan het verkrijgen van de vergunningen, realiseren van netaansluitingen, ontwerp en bouw van stations, aanschaf van laders, ontwikkelen van betaalsysteem, onderhoud, het zorgen voor de benodigde financiering, etc, etc. Vergelijk het met het bouwen van een dekkend GSM netwerk. De prijs van een telefoontje is praktisch nihil, maar je betaalt voor het netwerk. Dit geldt ook voor Fastned. De prijs van stroom is maar een klein deel van de totale kosten.

De prijs die Fastned vraagt voor snelladen is niet anders dan die van bestaande aanbieders van snelladen. Dat is ook logisch, want ook zij hebben te maken met dezelfde investeringen en kosten. Voor deze marktconforme prijs levert Fastned wel de hoogste uptime van Nederland en zorgt zij ervoor dat alle laadstandaarden aanwezig zijn.

Overheden willen graag dat elektrisch rijden doorbreekt. Daarom stimuleren ze aankoop van elektrische auto’s en nemen ze (lokaal) het initiatief om laadpalen te installeren en de exploitatie te subsidieren. De werkelijke prijs van opladen aan een laadpaal ligt rond 1 euro per kWh, terwijl de gebruiker slechts 30 cent per kWh afrekent. De rest wordt betaald door de gemeenschap. De overheid kiest tot op heden voor exploitatie in eigen beheer en niet voor een uniforme subsidie per kWh voor iedereen. Fastned komt niet in aanmerking voor overheidssteun en moet dus de werkelijke prijs rekenen. 

Fastned kijkt ver vooruit en ziet niet hoe overheden op grote schaal kunnen doorgaan met het doorplaatsen van dure laadpalen, gefinancierd vanuit gemeenschapsgeld. Publiek laden aangeboden door overheden of private partijen zal op termijn dus ook richting de werkelijke prijs bewegen. Dat is ook niet erg, immers de elektrische auto wordt snel goedkoper, waardoor de ‘total cost of ownership’ nog altijd aantrekkelijk is.

Dan is er nog het laadgedrag. Ook Fastned gaat er vanuit dat mensen waar mogelijk zo goedkoop mogelijk thuis of op kantoor laden. Af en toe wil je ook opladen onderweg omdat je accu leeg is. Daarnaast zien we ook dat slechts een kwart van de Nederlanders een eigen oprit heeft en dus afhankelijk is van langzaam laden bij publieke laadpalen. Fastned biedt een antwoord op het nu al nijpende tekort aan publieke laadpalen. Een tekort dat alleen maar groter wordt door de enorme groei van plug-in hybrids.

Het is ons inziens heel goed dat het bedrijf in discussie gaat met de bestuurders van elektrische auto’s. Veel Tesla rijders blijven sceptisch en willen graag meedenken over andere verdienmodellen.