19
juni

Tussentijdse makeover voor de Peugeot 508

In 2010 kwam Peugeot dan eindelijk met een mooie opvolger van de 407 genaamd de Peugeot 508. Op dat moment een heel vernieuwend ontwerp van Peugeot dat erg aansloeg binnen het D-segment. Zoals het bijna bij ieder model gaat komt er anno 2014 een tussentijdse update uit van de Peugeot 508.

Vaak is een tussentijdse update alleen een facelift of een upgrade van de standaarduitrusting. Bij de 508 heeft Peugeot het iets grondiger aangepakt. Zo heeft het merk er voor gekozen om een geheel nieuwe grille te introduceren. Een grille die overigens over de gehele breedte van het assortiment zal worden geïntroduceerd. Naast de nieuwe grille krijgt de auto ook nieuwe led dagrijverlichting, richtingaanwijzers en mistlampen. Eerstgenoemde komt standaard in de vorm van een komma maar bij de RXH en de Berline uitvoering ziet deze eruit als klauwen van de leeuw. Peugeot kijkt naar de details. Om het plaatje aan de buitenkant compleet te maken heeft Peugeot ook de motorkap en de achterlichten vernieuwd.

De grootste verandering heeft toch wel aan de binnenzijde van de auto plaatsgevonden. Voorzieningen die al standaard waren op de Peugeot 308 worden nu ook geïntroduceerd bij de 508. Zo krijgt de auto standaard een 7-inch touchscreen. Hiermee probeert Peugeot een zo clean mogelijk dashboard te creëren net als bij de 308. Veel van de functies die in het vorige model een knop hadden, hebben nu een digitale equivalent daarvoor terug gekregen. Hierdoor is er ruimte ontstaan voor een afsluitbare opbergruimte in het middenconsole.

Voor de cockpit,  zeg maar het instrumentenpaneel recht voor de bestuurder, heeft Peugeot inspiratie opgedaan bij de verschillende horlogemerken. Aan de standaard al uitgebreide uitrusting van de Peugeot 508 met onder andere climate control, keyless entry en start/stop systeem zijn twee nieuwe opties toegevoegd. Evenals in de Peugeot 308, krijgt de 508 dodehoekbewaking en een achteruitrijcamera mee.

Motorisch geeft Peugeot de 508 ook al een upgrade. Zo wordt de auto leverbaar met een tweetal nieuwe motoren die voldoen aan de Euro 6 emissienormen. Zo komt er een nieuwe 1.6 liter THP benzinemotor die garant staat voor 165 pk en een CO2-uitstoot van 129 gr/km. Dat is een daling van 15 gr/km ten opzichte van het vorige model. Helaas betekent dit dat de benzine variant nog net in de 25% bijtelling valt. Hoe anders is dat voor de nieuwe 2.0 liter diesel motor. Deze 150 pk sterke BlueHDi motor heeft een CO2-uitstoot van 105 gram per gereden kilometer en valt daarmee in het 20 procent bijtelling segment. Hierdoor wordt het een uiterst aantrekkelijke auto voor de zakelijke rijder.

Uiteraard zal er ook een RXH uitvoering beschikbaar komen van de nieuwe Peugeot 508. Toch de uitvoering van de auto die echt mee kan doen in het hogere segment. Voor Peugeot is dit ook de uitvoering die de concurrentie moet aangaan met de Opel Insignia Country Tourer.

De prijs van de nieuwe Peugeot 508 wordt in de tweede helft van juli bekendgemaakt. De auto zal vanaf 10 september bij de dealer staan of verkrijgbaar zijn via de leasemaatschappij.