26
juni

Toyota Fuel Cell Sedan – eerste productieauto op waterstof

Eind vorig jaar schreven we over de Toyota FCV concept. De eerste productieauto van Toyota die gebruik maakt van een fuel cell voor de aandrijving van de auto. Deze week meldt Toyota dat per 2015 deze auto die op waterstof rijdt in Japan gaat worden verkocht. Later dat jaar komt de auto ook naar Europa.

Twintig jaar doet Toyota al onderzoek naar het gebruik van waterstof als alternatieve brandstof in consumentenauto’s. Eindelijk vind het merk het tijd voor de officiële introductie. Uiteraard zat deze introductie er al even aan te komen, de afgelopen jaren werden bij verschillende beurzen als conceptmodellen van deze auto getoond. Zo nam het merk vorig jaar de Toyota FCV Concept mee naar de Tokyo.

Met deze introductie lijkt het scenario van de Prius zich te herhalen. In 1997 was Toyota ook het eerste merk dat zich meldde aan het front met de hybride Prius. Doordat het bedrijf de pionier was op het gebied van hybride auto’s heeft het erg lang een voorsprong gehad op de concurrentie. De daaropvolgende jaren heeft het merk daarvan de vruchten geplukt. Sommige merken introduceren nu pas een eerste hybride auto.De voorsprong die het merk had op het gebied van de hybride aandrijving heeft het inmiddels niet meer. Daarom werd het hoog tijd om op een volgend gebied de eerste te zijn.

Het lijkt alsof het Toyota wederom gelukt is. De auto die voorlopig nog de Toyota Fuel Cell Sedan heet heeft een vooruitstrevend uiterlijk meegekregen. Ook daarin zien wij veel parallellen met de Toyota Prius. Wat toch een van de meest besproken auto’s is van het afgelopen decennium. Voor Toyota is het te hopen dat Top Gear wederom er voor kiest om deze auto tot op de grond af te branden. Want daar heeft de auto een groot gedeelte van zijn populariteit toch wel aan te danken.

Over specificaties van de Toyota Fuel Cell Sedan wordt nog niets bekend gemaakt. Die zullen wel bekend worden gemaakt in aanloop naar de lancering om de buzz om de auto zo groot mogelijk te krijgen. Wat Toyota wel vrij wil geven is dat de Toyota Fuel Cell Sedan een even grote actieradius heeft als een soortgelijke benzineauto en dat het tanken ook even lang duurt als bij een normale auto.