05
november

Toyota FCV concept, welkom in de wondere wereld van waterstof

Toyota is altijd een merk geweest wat voorop loopt in de nieuwe technische ontwikkelingen. Ze wisten als eerste op grote schaal hybrides te verkopen, hebben geprobeerd mee te gaan in de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. Wat eigenlijk nog niet echt van de grond is gekomen. Nu is men bij Toyota aanbelandt bij de volgende stap, namelijk rijden op waterstof.

Als er een merk is dat een dergelijke ontwikkeling groots in de markt kan zetten dan is het wel Toyota. Dat hebben ze laten zien met de Prius wel aangetoond. De Toyota FCV concept is de voorloper op de nieuwe grote ontwikkeling, rijden op waterstof. Het is bekend Toyota al jaren bezig is met de ontwikkeling van deze auto en dat ze zelfs al in 2011 een concept heeft getoond aan de pers. In Japan wordt ook erg veel getest met deze nieuwe vorm van brandstof. Voor het eerst sinds 2011 is er nieuw beeldmateriaal van de auto. Het betreft hier nog steeds een concept model maar Toyota heeft aangegeven dat in 2015 de eerste waterstof auto van Toyota op de markt komt. Er kan dus gesteld worden dat deze concept heel erg dicht tegen het model aanzit dat in 2015 op de markt komt.

De concept zal in levende lijve te zien zijn tijdens de Tokyo Motorshow van 20 november t/m 10 december. De verdere specificaties laat Toyota nog niet te veel over los. De actieradius van de Toyota FCV concept ligt ongeveer rond de 500 km en de auto is binnen 3 minuten volgetankt. De FCV is voorzien van twee tanks die onder een druk staan van 70 MPa.

Uiteraard geldt ook bij deze nieuwe ontwikkeling dat hij valt of staat bij een juiste infrastructuur. Bij de hybride was geen extra infrastructuur benodigd. De auto regenereerde energie tijdens het rijden. Voor het rijden op waterstof is Toyota afhankelijk van derden en is het nog maar de vraag of wij over 4 jaar overal de tanks van deze Toyota FCV kunnen vullen langs de snelweg. In Duitsland liggen de plannen klaar om op 400 plaatsen langs de snelweg de mogelijkheid aan te bieden om waterstof te tanken. In Nederland liggen er ook plannen alleen zijn deze minder concreet.