27
april

Roemruchte zakenauto uit het verleden: Volkswagen Passat

Vorige week namen we de Citroen C6, een extravagante leaseauto uit het verleden onder de loep. Het concept is ons zo goed bevallen dat wij ons er deze week weer aan wagen. Deze week kijken we weer iets verder in het verleden en richten ons op de Volkswagen Passat.

De Passat van Volkswagen kent een heel rijk verleden. Al in 1973 rijdt de eerste Passat over de Europese snelwegen. Ontworpen door Giorgetto Giugiaro maakte deze fastback variant van de Audi 80, een andere niet missen leasetopper van weleer, furore in het D-segment. Inmiddels zijn we 7 generaties verder en is de Passat er in verschillende verschijningsvormen geweest. Met de achtste generatie Volkswagen Passat op komst, waarbij de Passat voor het eerst zal voorzien worden van een hybride aandrijving, hoog tijd om ons eens te verdiepen in de wat ons betreft populairste Passat voor de zakelijk rijder.

zeven generaties Volkswagen Passat

De Passat was wat ons betreft het meest populair onder de zakelijk rijder in het recentere verleden en dan specifiek het model Passat dat vanaf 1996 bij de dealer verkrijgbaar was. De vijfde generatie Passat maakte gebruik van hetzelfde platform als de Audi A4, die twee jaar eerder op de markt gekomen was. Door het gebruik van dit platform moest Volkswagen de motoren van de Passat in de lengterichting worden geplaatst. Bij dit model Passat werd ook voor het eerst de welbekende ronde ontwerpstijl gebruikt die we later ook terugzagen bij de Golf, Bora en Polo. Over de hele breedte van het modellengamma was deze ronde ontwerpstijl een succes.

Een leuk feit over deze ontwerpstijl is dat de luchtweerstandcoëfficiënt van de Passat op 0,27 lag. Wat extreem laag is voor een dergelijk grote auto. Menig sportauto uit die tijd en zelfs in de jaren erna kwam niet onder de luchtweerstandcoëfficiënt van 0,27.

Maar wat voor ons de Passat de roemruchte zakenauto van weleer maakt is dat dit een van de eerste auto’s was waar de luxe, de kwaliteit van bijvoorbeeld een Audi of Mercedes bereikbaar werd voor het grotere publiek. Vooral bij de wat luxer uitgevoerde Passats kreeg je veel meer auto voor je geld dan eerder genoemde merken. Daarbij staat het 1.9 TDI blok van de Passat bekend als een kilometervreter en zie je deze nu nog regelmatig over de Nederlandse snelwegen rijden. Vijf keer het klokje rond is daarom ook geen uitzondering.

Pas echt leuk werd de Passat toen Volkswagen de W8 vier wiel aangedreven (4motion) 275 pk tellende motor in deze auto bevestigde. Dit was natuurlijk niet de meest gangbare uitvoering van de Passat maar gaf wel dat beetje extra uitstraling aan de auto.

Het interieur van de Volkswagen Passat stond niet bekend om zijn uitbundige karakter. Het interieur doet degelijk Duits aan. Een tikje saai mag het zelfs genoemd worden, zeker in de goedkopere uitvoeringen. Het was dus zaak om de Passat zelf leuk te maken met een highline interieur bijvoorbeeld.

De Volkswagen Passat staat wat ons betreft verdient in de top 10 meest verkochte auto’s aller tijden. Maar misschien wel veel belangrijker is dat de Passat heel hoog in de lijst staat met leasetoppers van weleer!