16
november

Rijtest youngtimer: Jaguar XJR (X306)

Enige weken geleden hadden wij het genoegen om een dag op stap te gaan met een aantal youngtimers van PS50 Maatwerk Lease. Na het succes van het artikel over youngtimer-lease zijn wij in contact gekomen met deze leasemaatschappij die zich vooral richt op youngtimers. 

De mannen van PS50 Maatwerk Lease hebben beide een passie voor auto’s, dat straalt er bij de kennismaking direct vanaf. Het bedrijf is gehuisvest in één van de kantoren in Classic Park Boxtel, de nieuwe hotspot als het gaat om oldtimers in Nederland. In het gesprek dat wij voorafgaand aan de rijtest hebben met de mannen geven ze aan dat ze PS50 Maatwerk Lease zijn gestart vanuit hun passie voor auto’s. Beide heren, al jarenlang vrienden, hebben een succesvolle carièrre gehad ieder in hun eigen vakgebied. De laatste 15 jaar van hun werkzame leven willen ze iets anders doen. Op een reis naar Amerika kwamen de heren beide terug met een Ford Mustang en dat was de basis voor PS50 Maatwerk Lease.

Wij kregen het genoegen om een dag op pad te mogen met een 17 jaar oude Jaguar XJR. De heren wilden ons graag aantonen dat een leaseauto ook leuk kan zijn. De 4,0-liter met een compressor tovert een lach op je gezicht als je dagelijks naar je werk moet rijden. Optisch gezien past de XJR nog steeds heel goed in het huidige straatbeeld en doet in veel gevallen niet onder voor de leaseauto’s van tegenwoordig. Ook de uitrusting van de XJR is niet verkeerd.

Toch waren wij er nog wel een beetje sceptisch over of de auto ook nog bij de hedendaagse zakelijk rijder past. Iedereen is inmiddels gewend geraakt aan allerlei elektronische hulpmiddelen zoals adaptive cruise control en lane assist.

Specificaties Jaguar XJR:

  • Merk: Jaguar
  • Model: XJR
  • Uitvoering: 4.0 liter
  • Brandstof: Benzine
  • Transmissie: Automaat
  • Aantal Cilinders: 6
  • Cilinderinhoud: 3.980 cc
  • Gewicht: 1.840 kg
  • Vermogen 326 pk
  • Koppel: 512 Nm
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Catalogusprijs: € 92.707,-
  • Bouwjaar 1997

Geschiedenis Jaguar XJR

De Jaguar XJ, ook wel de X300 genoemd, werd gemaakt tussen 1994 en 1997 als opvolger van XJ40 series. Op het moment van productie was Ford eigenaar van Jaguar. De nieuwe X300 stond voor een betere bouwkwaliteit en betrouwbaarheid en er werd terug gegaan naar originele stijlelementen van Jaguar. Speciaal voor dit nieuwe model had Ford voor 200 miljoen pond geïnvesteerd in de fabriek waar de X300 werd gebouwd. Er werden state-of-the-art robots van Nissan aangeschaft die geautomatiseerd konden lassen.

Ter ere van de introductie van de X300 in 1994 bezocht Queen Elizabeth de fabrieken in Coventry. Ze bestelde voor persoonlijk gebruik een X305 Daimler Double Six.

Het specifieke model waar wij mee mogen rijden is de XJR (X306), het high performance sportmodel. Het was de eerste keer dat Jaguar een compressor monteerde op een straatauto en daarmee werd de 100 km/h in ongeveer zes seconden gehaald. En met die tijd mocht de XJR zich met recht het performancemodel noemen.

Brits statig uiterlijk

Het uiterlijk van de XJR doet statig aan. De auto heeft het Britse uiterlijk dat we van Jaguar gewend zijn. De laatste jaren is het merk hier een beetje vanaf gestapt, dat komt waarschijnlijk door de Indiase invloed van eigenaar Tata Steel. Op het moment van introductie in 1994 deed het uiterlijk al een beetje gedateerd aan, maar dat is ook direct de charme van het ontwerp. Er zijn bepaalde merken, denk hierbij bijvoorbeeld ook aan Landrover, die zo’n herkenbaar uiterlijk hebben dat die vaak niet mee hoeven met de tijdsgeest om populair te blijven. Als Jaguar er voor zou kiezen om heden ten dage deze auto op de markt te brengen dan zou deze nog gretig aftrek vinden. Er blijft gewoon een markt voor dit soort auto’s.

Hoewel een Engelse auto bij voorkeur altijd in de kleur racing green moet komen, kunnen wij de blauwe kleur ook waarderen. Het lijnspel van de XJR doet heel vertrouwd aan. Het lijkt wel alsof de auto al rondrijdt sinds de jaren ’60. Dat kan ook kloppen want Jaguar heeft namelijk stijlelementen terug laten komen uit legendarische modellen als de S-Type en de Mark II. Dit specifieke model is voorzien van 17-inch geborsteld metalen velgen die het uiterlijk van de auto ten goede komen.

In onze ogen is de XJR een kameleon. Hij past naast een statig Engels landhuis maar net zo goed geparkeerd voor een modern kantoorpand. Je kunt de auto gebruiken voor woon-werk verkeer maar ook om op een mooie zondag in het najaar er eens lekker op uit te trekken.

Interieur als een Italiaans maatpak

Het interieur van de auto springt er met kop en schouders bovenuit. Je trekt de auto eigenlijk aan. Het lederen interieur is erg comfortabel en kan nog goed met z’n tijd mee. De auto is voorzien van de juiste uitrusting en doet niet onder voor een moderne auto. Uiteraard gaat het hier wel om een auto van 17 jaar oud, dus op parkeerhulp en lane-assist hoef je niet te rekenen, maar cruise control, climate control en traction control zijn wel aanwezig.

Het enige dat oud oogt zijn de knoppen en de audio installatie. In het model waar wij mee mochten rijden zat nog de originele audio installatie met een casettebandje. Tegenwoordig zou daar een ultramodern touchscreen zitten waar de gehele auto mee bediend kan worden. De XJR heeft voor iedere functie nog gewoon een knop. Leuk detail is dat er speciaal een knop zat op het dashboard waarmee er tussen kilometer en miles geschakeld kon worden.

Rijgedrag Jaguar XJR

De XJR was natuurlijk een auto uit het topsegment. Het rijgedrag was voor die tijd natuurlijk top-of-the-line, maar hoe voelt dat 17 jaar na dato? Wij namen de proef op de som en namen de Jaguar mee op rijtest door het mooie Brabantse  land. Op de bochtige achterwegen komt de Jaguar goed tot zijn recht. Het eerste dat opvalt is dat de auto over de weg zweeft. De 4,0-liter compressor gecombineerd met de automaat geeft je een luxueuze rij-ervaring. Je hebt direct het gevoel dat dit een auto is om mee te flaneren over de Franse en Italiaanse kustwegen. Je hebt niet direct het gevoel dat dit een auto is met een topsnelheid van boven de 200 km/h.

Mocht je toch genoodzaakt zijn om het gaspedaal in te moeten trappen, dan duurt het een milliseconde voordat alle 326 pk’s geactiveerd worden. De auto stuift weg maar doet dit wel in a gentle way. Het schakelen tussen versnellingen wordt amper opgemerkt en voor je het weet staat de kilometerteller boven de 100 km/h. Het is een fijn gevoel dat de Jaguar het vermogen heeft maar dat je het niet hoeft te gebruiken.

Ook op de bochtige wegen komt de XJR aardig uit de voeten. Met een gewicht dat tegen de twee ton aan schurkt zou je verwachten dat de auto gaat overhellen. Dit valt reuze mee. Pas op het moment dat je harder door de bochten wilt, dan pas ga je hier iets van voelen.

Youngtimer Leasen

Het is dus mogelijk om een auto als de XJR te leasen. Er zijn verscheidene leasemaatschappijen die de mogelijkheid bieden om een youngtimer te leasen. Vaak is dit één van de leasevormen die wordt aangeboden. De leasemaatschappij waarvan wij de XJR van mochten lenen heeft zich specifiek toegelegd op youngtimers.

Het voordeel van het leasen van een youngtimer is dat als een auto 15 jaar of ouder is, de bijtelling niet meer wordt berekend over de cataloguswaarde maar over de WEV (Waarde Economisch Verkeer), ofwel de dagwaarde van de auto. In een eerder artikel deden wij al uit de doeken hoeveel minder bijtelling betaald moet worden voor een youngtimer ten opzichte van een hedendaagse leasetopper.

Om het geheel beter inzichtelijk te maken onderstaand rekenvoorbeeld:

Stel u rijdt een Jaguar XJR van 17 jaar oud. De auto heeft een economische waarde van € 7.500. De berekening van de bijtelling is dan als volgt: € 7.500 x 35% = € 2.625.

Bovenstaand bedrag moet bij het belastbaar inkomen worden opgeteld, waarover dan weer 42% of 52% inkomstenbelasting moet worden betaald. De belasting die per maand voor deze auto moet worden betaald is dan als volgt:

€ 2.625 x 42% = € 1.102 per jaar. Dit komt dan neer op € 91,82 per maand.

Komt het belastbaar inkomen boven de € 56.531 uit dan moet er 52% inkomsten belasting betaald worden over de bijtelling. Dit resulteert in de volgende berekening:

€ 2.625 x 52% = € 1.365. Dit is € 113,75 per maand.

Leaseprijs Jaguar XJR per maand

Wij hebben PS50 Maatwerk Lease gevraagd een berekening te maken wat de kosten zouden zijn als wij de Jaguar XJR full operational zouden leasen. Houdt er rekening mee dat onderstaande berekening slechts voorbeelden zijn en dat hier geen rechten aan ontleend kunnen worden. De looptijd en het aantal kilometer kan naar wens gewijzigd worden.
Full operational lease voor met een looptijd van 48 maanden op basis van 15.000 km/jaar geeft een leasebedrag van € 737 excl. btw per maand.
Full operational lease voor met een looptijd van 36 maanden op basis van 25.000km/jaar geeft een leasebedrag van € 872 excl. btw per maand.

Full operational lease behelst bij PS50 Maatwerk Lease het volgende:

  • Afschrijving
  • Financiering
  • Onderhoud en banden
  • All-risk verzekering
  • Schade Verzekering Inzittende (=uitgebreide inzittenden verzekering)
  • Motorrijtuigenbelasting
  • Pechhulp
  • Interessante koopoptie aan het einde van de looptijd

Het is tevens mogelijk om full operational lease uit te breiden met winterbanden, brandstof en vervangend vervoer. De prijs per maand van de Jaguar XJR komt overeen met de leaseprijs van een gloednieuwe Mercedes of BMW met dit verschil dat de bijtelling van de Jaguar vele malen lager ligt.

Conclusie

Is een youngtimer leasen voor iedereen interessant? Als het op kosten aankomt dan is het zeker de moeite waard om eens te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een youngtimer te leasen. Het is wel van belang om in het achterhoofd te houden dat het hier gaat om een auto van 15 jaar of ouder. Uiteraard zorgt de leasemaatschappij er voor dat de auto in tip-top conditie wordt afgeleverd maar de kans op technische problemen is wel groter.

Youngtimer-lease is interessant voor de liefhebber die al jaren een Jaguar XJR of BMW M5 wil maar niet wil omkijken naar problemen die het rijden van een oude auto met zich meebrengt. Het is ook interessant voor degene die weinig bijtelling wil betalen en toch een leuke auto wil rijden. Wat ons betreft is youngtimer lease een gebied binnen de leasemarkt wat onderbelicht is en steeds interessanter gaat worden in de toekomst. Zeker nu we zien dat wij steeds meer belasting moeten gaan betalen voor het rijden van een auto van de zaak.

Wat betreft de Jaguar XJR, het was een genot om een dag op stap te mogen met deze auto. De auto voldoet aan alle eisen en overtreft in sommige gevallen de hedendaagse eenheidsworst op de leasemarkt. Het niveau van comfort, de uitstraling en de geschiedenis die de Jaguar heeft. Dat vind je maar in weinig hedendaagse auto’s terug.

Foto’s door: Gijs de Kruijf Photography