13
april

Rijtest: Tesla Model S P85D

Hij is enkele weken in Nederland maar wij hebben al mogen rijden in de snelste Tesla van dit moment, de Model S P85D. Wij hebben al in een aantal elektrische auto’s gereden maar dit was toch het summum.

Wij schrijven al enkele jaren over de Tesla Model S en toen de P85D uitkwam waren wij er als de kippen bij. Dit moest de ultieme elektrische auto zijn: vierwielaangedreven, van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden en ook de autopilot functies leken wel uit back to the future te komen. Helaas moesten wij nog zeker een half jaar wachten voordat de Model S P85D ook naar ons land zou komen. De auto was namelijk bij de introductie direct leverbaar in de Verenigde Staten.

Specificaties:

  • Merk: Tesla
  • Model: Model S P85D
  • Gewicht: 2238 kg
  • Vermogen: 700 pk
  • Koppel: 930 Nm
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Catalogusprijs: € 107.300
  • Bouwjaar: 2015

Wat maakt de Tesla Model S P85D speciaal?

Om te beginnen voelt de auto erg solide aan. In de overige elektrische auto’s die wij hebben gereden (Renault Zoe & Nissan Leaf) merkten wij toch dat er vooral geïnvesteerd was in de techniek en minder in de rij-eigenschappen en aankleding van de auto. Uiteraard zal het duidelijke prijsverschil hier ook mee te maken hebben maar dit was iets wat direct opviel. De verfijnde techniek van de Tesla Model S P85D is ook iets wat deze elektrische auto onderscheid van de rest. De autopilot functie is daarvan een goed voorbeeld. Waarover later meer. Als laatste onderscheid de P85D zich ten opzichte van de rest door de INSANE Mode. Het koppel van de Tesla is echt briljant en de sprint naar de 100 km/u is echt gewelddadig.

Insane Mode

De meest overbodige maar misschien wel de leukste functie uit de Tesla Model S is de Insane mode. Deze functie geeft al het koppel vrij en zorgt er voor dat de auto in 3,4 seconde naar de 100 km/u sprint. Afgelopen week heeft Tesla zelfs een update aan de software gedaan waardoor volgens de changelog de topsnelheid van de auto is verhoogd en de sprint naar de 60 miles per uur is teruggebracht naar 4,4 seconde.

– April 10, 2015 (2.4.153)
Top speed of 85D increased to 155 mph; 0-60 time reduced from 5.2 to 4.4. New setting – Acceleration = Normal or Sport (vs P85D Sport or Insane)

Door deze extreme acceleratie is de Model S P85D een van de snelste auto’s  van dit moment. Er zijn op internet verschillende filmpjes te vinden waar te zien valt dat de Tesla Model S P85D sneller is dan een Dodge Challenger Hellcat, een Ferrari 458 Italia en een Lamborghini Aventador. Maar het leukste is toch wel de reactie van de mensen die voor het eerst ondervinden hoe insane de insane mode is.

Ook wij waren onder de indruk van de acceleratie van de P85D. Jammer genoeg hadden wij al voorafgaand dit filmpje gezien anders hadden wij waarschijnlijk op een zelfde manier gereageerd.

Autopilot is de Toekomst

Bij de lancering van de Tesla Model S P85D liet het merk journalisten meerijden in de auto om de autopilot functies te demonstreren. Bij het zien van die beelden waren wij al erg onder de indruk van de autonome functies van de auto. In de praktijk is het nog beter. Sinds oktober heeft Tesla namelijk meerdere updates uitgevoerd aan de autopilot van de auto en wij moeten zeggen dat dit erg natuurlijk aanvoelt.

Tesla Autopilot 360 sonar

Autopilot is de eerste stap naar autonoom rijden. De P85D is uitgerust met 12 sensoren die tot 5 meter rondom de auto obstakels herkennen. Zodra de Adaptive Cruise Control wordt ingeschakeld kan de auto rustig meerijden in het verkeer. Als bijvoorbeeld een voorganger stopt voor een verkeerslicht dan zal de auto ook stoppen. Het gevoel om de besturing uit handen te geven is in het begin vreemd maar voelt al snel heel natuurlijk aan. Door updates aan de software van de auto is het inmiddels ook mogelijk om van baan te wisselen zonder zelf aan het stuur te zitten. Dit zijn ons inziens echt functies die over 3 tot 5 jaar standaard zullen worden maar waar Tesla echt een voorloper mee is.

Algemene Indruk Tesla Model S P85D

Het is jullie misschien al opgevallen dat wij een beetje fan zijn van dit elektrische monster. Uiteraard zijn er natuurlijk ook wel een aantal minpunten te noemen. Om te beginnen de prijs. Deze auto kost volgens de catalogus € 107.300,-. Dat is een aanzienlijk bedrag voor een dergelijke auto. Daarnaast is de afwerking nog niet op de standaard van een hedendaagse Mercedes, BMW of Lexus uit hetzelfde prijssegment.

De Tesla is een forse auto, niet alleen in formaat maar ook in gewicht. Tijdens het rijden heb je niet het gevoel dat de auto meer dan 2200 kilo weegt en ook in de bochten heb je daar geen last van. Dit komt waarschijnlijk doordat het gewicht van de accu’s over de hele onderkant van de auto zijn verwerkt. Dit zorgt er voor dat het zwaartepunt van de auto erg laag ligt. De buitenmaten zijn ook erg groot. Wij hadden daarom ook alle moeite om een krap straatje te keren. Gelukkig is de Tesla voorzien van alle soorten hulpmiddelen die het keren en achteruit rijden makkelijker maken.

De Tesla is ook een van de eerste auto’s waarbij wij zonder problemen achteruit konden rijden op de achteruitrijcamera. De beelden worden in het middenconsole geprojecteerd op een 17-inch scherm en geeft de situatie achter de auto duidelijk weer. Bij veel andere auto’s heb je nog wel het gevoel om extra over je schouder te kijken maar bij de Tesla niet. Als je het zou willen dan valt er ook weinig te zien door de minuscule achteruit.

Nog een opvallende feature is dat de auto onthoudt wanneer handmatig de rijhoogte van de auto is aangepast. Stel er is een drempel in de straat waarbij het handig is de auto in de hoogste rijstand te zetten. Dan zal de Tesla Model S P85D dit onthouden en de volgende keer als de auto in de buurt komt automatisch de rijhoogte aanpassen.

Conclusie

Helaas hebben wij te kort in de Tesla Model S P85D kunnen rijden om hem echt goed aan de tand te voelen maar de eerste indruk mag indrukwekkend genoemd worden. De insane-mode laat zien waartoe Tesla in staat is en de autopilot geeft ons een eerste kennismaking met autonoom rijden. Tesla is tevens een van de eerste fabrikanten die updates (OTA) aan de auto doorvoert zonder dat de auto naar de garage hoeft. Hopelijk is dit de opmars naar het einde van de term terugroep actie. Uiteraard valt er ook nog veel te verbeteren aan de auto en specifiek de prijs van de Tesla Model S P85D mag een stuk verlaagd worden.