24
september

Rijtest: Renault Zoe, verbazingwekkend leuk!

De eerste rijtest van bijtellingsblog is een feit. We mochten een rondje rijden in de eerste echt volledig elektrische auto in het B-segment. De Renault Zoe. Wat hebben we een plezier gehad. Deze ontgroening op het gebied van volledig elektrisch rijden is ons goed bevallen.

Maar om bij het begin te beginnen. De Renault Zoe, de nieuwe troef van Renault om de elektrische markt te veroveren. We kenden de Kangoo en de Fluence ZE natuurlijk al. Leuke auto’s met eenzelfde accupack als de Zoe alleen kwam de verkoop van deze modellen niet lekker van de grond. Misschien kwam het wel doordat Renault van een bestaand model een elektrische variant wilde maken. Bij de Zoe is dit helemaal anders aangepakt. De Zoe is speciaal ontwikkelt als elektrische auto. En dat valt te zien. Er mag gezegd worden dat dit een van de eerste normale elektrische auto’s is die er ook nog normaal uitziet.

Waarmee mogen we de Zoe vergelijken? Op het eerste gezicht heeft de auto in de verte iets weg van de Peugeot 206. Vraag me niet waarom maar dat schoot gewoon binnen. Maar hij heeft ook iets weg van het laatste model Ford Ka. Als de auto wordt binnen getreden dan valt er aan af te zien dat Renault zijn best heeft gedaan. Zeker in de uitvoering (intens) die wij onder de loep mochten nemen was duidelijk te zien dat Renault inmiddels ook heeft begrepen dat je het grootste gedeelte van de tijd in de auto zit.

Het middelconsole met daarin het R-link systeem verwerkt neemt een prominente plek in de wagen en springt direct in het oog. Een hele stap voorwaarts als dit vergeleken wordt met bijvoorbeeld het dashboard van de Twingo. De stoelen bestaan uit één stuk, wat je tegenwoordig vaker ziet. Je zakt een beetje weg in de stoelen, ze voelen wat sponzig aan maar zitten uitstekend. Ga je wat harder door de bocht dan zou wat extra steun aan de zijkant niet misstaan.

Ook achterin de auto kan goed worden gezeten. Verwacht geen zeeën van ruimte maar een gemiddeld persoon met een normaal postuur kan hier moeiteloos zitten. Het enige wat opviel was de hoofdruimte, die is beperkt. Ben je wat langer dan is het niet aan te raden om achterin te zitten bij het nemen van een drempel. Omdat er genoeg ruimte op de achterbank is, was de verwachting dat de ruimte in de achterbank beperkt zou zijn. Maar dat viel alleszins mee (338 liter). Dit is net iets groter dan bijvoorbeeld zijn benzine neef in de familie de Clio (330 liter). Het enige nadeel aan de Renault Zoe is dat de achterbank niet in delen is om te klappen alleen in zijn geheel.

De rijervaring begint voordat wordt ingestapt, namelijk met het afkoppelen van de auto uit de oplader. Het oplaadsysteem zit mooi weggewerkt achter het Renault logo aan de voorzijde van de auto. De universele Cameleon lader zorgt er voor dat je Zoe bij iedere laadpaal kunt opladen. Eenmaal de stekker ontkoppelt en de kabel in de achterbak gelegd kan het rijden beginnen. De auto wordt gestart met indrukken van de startknop. Zoals we inmiddels gewend zijn van Renault is de Zoe ook voorzien van de bekende sleutelkaart. Welke natuurlijk in de daarvoor bestemde gleuf kan worden gestoken.

Renault Zoe voorzijde

Alle systemen gestart en de Zoe rijdt geruisloos weg. Niet helemaal geruisloos. Want onder de 30 km/u maakt de auto een geluid zodat ook voetgangers en fietsers de auto horen aankomen. Sowieso heeft Renault de auto voorzien van vervelende geluidjes waarbij wij niet hebben gevonden hoe deze af te zetten. In het begin kan er nog om gelachen worden maar op den duur beginnen de geluiden enorm te irriteren.

Eenmaal boven de 30 km/u kan pas echt gevoeld worden wat het rijgedrag van de auto is. De Renault Zoe is met z’n 1.400 kilo aan de zware kant voor zijn formaat. Dit komt uiteraard door het accupack. Toch merk je maar weinig van het gewicht van de auto tijdens het rijden. De besturing is vrij direct maar voelt soms toch wat artificieel aan. Het heeft in de verte iets van de City knop van een Fiat Panda. Ga je wat harder door de bocht dan is de Zoe heel simpel om te besturen. Ook de draaicirkel van de auto is klein genoeg om in de stad makkelijk een straatje te kunnen keren.

Eigenlijk heeft de Renault Zoe twee gezichten. De auto reageert namelijk heel anders met de eco-knop aan. Met de eco knop aan wordt het vermogen van de motor geknepen en wordt niet alle power vrij gegeven. Dit wordt uiteraard gedaan om aan de opgegeven actieradius van rond de 200 km te komen. De auto remt zodra het gaspedaal wordt losgelaten en de auto kan maximaal 96 km/u. Zet je de eco-modus uit dan komt de Renault Zoe pas echt tot leven. Met een koppel van 225 NM wordt je toch een beetje in je stoel gedrukt zodra het gaspedaal echt wordt ingetrapt. De automaat levert aan het gevoel van snelheid wel een bijdrage doordat het volledige vermogen ook in een keer geleverd kan worden. Wij kregen in ieder geval een lach op ons gezicht van de Renault Zoe. Echt bevorderlijk was het niet voor de actieradius.

Over actieradius gesproken. De Renault Zoe zou volgens de boeken ongeveer 200 km kunnen rijden op een vol accupack. De Zoe die wij meekregen had geen vol accupack en had volgens de boordcomputer een actieradius van ongeveer 70 km. Dat hebben wij net aan gehaald. De vraag is of de 200 km die wordt opgegeven ook daadwerkelijk wordt gehaald. Dit is natuurlijk getest onder ideale omstandigheden. Het is reëler om te zeggen dat een volle accu de Zoe ongeveer een actieradius van 150 km geeft. In de winter zal de actieradius een stuk lager ligger vanwege de kou.

Renault Zoe zijkant

Het opladen van de Zoe kan op verschillende manieren. Thuis heeft de Zoe een laadtijd van 6 tot 8 uur. Wordt de auto via krachtstroom opgeladen dan kan deze opgeladen worden binnen 2 tot 3 uur. Er is tevens een mogelijkheid om de auto snel te laden. 1 tot 2 uur. Maar daar zijn wel een aantal aanpassingen voor nodig aan de installatie. Tevens brengt Renault voor het snel laden additioneel nog € 2,- in rekening.

Particulier is het nog niet interessant om een Renault Zoe aan te schaffen. Met een vanaf prijs van € 20.990,- (Standaard-uitvoering Life) is het gewoon een dure auto in vergelijking met andere auto’s uit het B-segment. Daarbij komt ook nog eens dat voor deze prijs de accu’s niet inbegrepen zijn. Dit heeft Renault gedaan zodat de bestuurder na een aantal jaar niet voor de kosten van een nieuw accupack moet opdraaien. De prijs van het accupakket ligt rond de € 10.000,-. De accu’s worden gehuurd voor een maandelijks bedrag variërend tussen de € 162,- en € 79,-. Dit verschil zit hem in het aantal km’s dat gereden wordt en de contractduur. Het voordeel aan het huren van de accu’s is dat als deze onder de 80% komen van hun capaciteit deze kosteloos worden vervangen door Renault.

Zakelijk kan het interessant zijn om een Renault Zoe aan te schaffen. De auto komt in aanmerking voor een KIA, MIA en VAMIL en daardoor is het mogelijk om tot 41,5% van de investeringskosten af te trekken van de winst van de onderneming. Door de VAMIL kan ongeveer 31% al in het eerste jaar worden afgetrokken. Wordt de Zoe nog in 2013 aangeschaft dan heeft de Renault Zoe geen bijtelling. Per 2014 zal deze auto in de nieuw in te voeren bijtellingscategorie  van 4% vallen.

Concluderend kan gesteld worden dat de Renault Zoe een heel leuk autootje is. Vooral zonder eco-modus een genot om in te rijden. Interessant om aan te schaffen als er voornamelijk kleine stukjes in de stad moet worden gereden. Voor een particulier nog niet interessant om aan te schaffen maar door alle subsidies wel geschikt voor de zakelijke markt.