26
november

Rijtest: Peugeot 308, dezelfde naam maar compleet vernieuwd!

In onze preview van de Peugeot 308 schreven wij lovende woorden over de nieuwe telg uit de Peugeot familie. Vooral het design van de auto sprak ons enorm aan. Aangezien het hier ging om een preview van de auto en wij graag wilde testen of de 308 onze hoge verwachtingen kon waarmaken. Heeft Peugeot Nederland ons een nieuwe Peugeot 308 ter beschikking gesteld om deze eens grondig aan de tand te voelen. Dat hebben wij met alle plezier gedaan.

Peugeot kent een rijke historie aan compacte middenklasse auto’s die begint eind jaren ’60 begint met de Peugeot 304, waarvan er maar liefst 1.178.423 zijn gebouwd. De jaren daarop wordt de 300 serie verder uitgebouwd tot een bekende speler in de compacte middenklasse. Ieder nieuw model ging een nummer omhoog totdat Peugeot was aanbeland bij de 308. Voor het eerst in de geschiedenis van Peugeot werd er bij de nieuwste compacte middenklasser gekozen om niet een nummer te stijgen maar om dezelfde cijfercombinatie te behouden. Dit komt mede doordat er in een ver verleden al een Peugeot 309 heeft bestaan. Wij kunnen ons voorstellen dat Peugeot niet graag de vergelijking ziet worden gemaakt tussen het oude model 309 en de huidige Peugeot 308.

Het model dat wij aan de tand mochten voelen had de volgende specificaties:

Peugeot 308 Allure 1.6 e-HDI 115 pk

Kleur: Gris Artense
Bekleding: Leder Claudia Mistral

Extra opties:

  • Dodehoekbewaking
  • Glazen Panoramadak
  • Pack Securité
  • Keyless Entry & Start
  • Achteruitrijcamera
  • Denon Hi-fi geluidssysteem
  • Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel

Prijs in deze uitvoering: € 30.950,-

Exterieur

We beginnen onze beschouwing bij het exterieur. In de preview waren wij hier al lovend over en dat gevoel is niet weggegaan. Het is Peugeot erg goed gelukt om het design van de 508 door te trekken naar de 308 en het er allemaal iets sportiever uit te laten zien.Vooral de voorkant van de auto oogt fel en die lijn wordt doorgetrokken via de zijkant van de auto naar de achterkant. Daar komen we dan ook aan bij het, in onze ogen enige punt van kritiek, de achterkant. Het lijkt alsof de onderkant van de auto gelift is en dat geeft een samengeknepen gevoel. Peugeot heeft tijdens de IAA in Frankfurt ook een 308 R getoond, de sportieve variant van de 308, en die heeft in onze ogen een betere achterkant. Maar dit kan een kwestie van smaak zijn.

Voorkant Peugeot 308

Aan de voorzijde van de auto springen vooral de koplampen eruit. De combinatie van het subtiele randje led lampen aan de bovenzijde met de strakke grille zorgen voor de sportieve uitstraling van de auto.  Ja de 308 heeft weer een grille! Voorheen was er alleen maar een grille te vinden onder de voorbumper nu heeft de 308 er ook weer een boven de bumper.

De ronde vormen die het vorige model 308 had en de huidige 208 nog heeft, zijn zo goed als verdwenen. De daklijn van de auto loopt wat verder door dan die van zijn voorganger en dit creëert meer hoofdruimte op de achterbank. Een van de lijnen die wel heel duidelijk terugkomt uit het vorige model 308 is de V-vorm op de motorkap. Al is deze wel minder scherp dan bij zijn voorganger.

De uitvoering die wij meekregen was voorzien van een glazen panoramadak. Een panoramadak is toch echt een toegevoegde waarde voor deze auto. Al is het misschien niet voor de bestuurder, want die moet zijn ogen op de weg houden, dan is het wel voor de passagiers, die de mogelijkheid krijgen om ook door het dak naar buiten te kunnen kijken. Tijdens het rijden is het panoramadak niet opgevallen en zorgde dus niet voor afleiding van de bestuurder zorgt.

Interieur

De binnenkant van de auto is toch de plek waar we het meest van de tijd doorbrengen. Vaak wordt dit door de fabrikanten onderschat. Peugeot probeert zich met 308 zich te onderscheiden van de concurrentie. De 308 heeft namelijk de i-Cockpit. Een clean dashboard waarin het grootste deel van de functionaliteiten zijn verwerkt in het touchscreen, alleen de wettelijk verplichte knoppen zoals alarmverlichting en achterruitverwarming hebben een vaste plek op het dashboard gekregen. Een groot pluspunt ten opzichte van de concurrentie als je het ons vraagt. Nog veel te vaak wordt voor iedere functionaliteit een nieuwe knop in het leven geroepen en wordt er weinig rekening gehouden met de ergonomie.

Peugeot 308 motorkap

I-cockpit

Het interieur van de Peugeot 308 is gebouwd rondom het 9,7 inch touchscreen dat centraal in het dashboard is geplaatst. Het overgrote deel van de functionaliteiten van de auto is te bedienen vanaf dit scherm. Zo kan de climate control worden aangestuurd maar ook de radio, navigatie, telefoon en het is tevens mogelijk om via het touchscreen het internet op te gaan. Al was dat met dit testmodel in combinatie met onze smartphone niet mogelijk.

Het touchscreen reageert goed, het is nog niet zo reactief als een tablet maar het komt  aardig in de buurt. Ook de gebruiksvriendelijkheid van het menu en de verschillende schermen is goed. Zodra je weet hoe het eerste scherm werkt weet je hoe de overige schermen werken. De touchbuttons van het hoofdmenu zijn aan weerszijden van het touchscreen geplaatst, waardoor met een druk op de knop geschakeld kan worden tussen de navigatie en de climate control.

Het instrumentarium van de cockpit, de kilometerteller en de toerenteller zijn aan weerszijden van een digitaal scherm geplaatst. De inkijkhoek vanaf de bestuurder is niet ideaal. Ik betrapte me er zelf op dat ik steeds ging verzitten op het moment dat ik wilde kijken hoe hard er werd gereden. Gelukkig is hiervoor een makkelijke oplossing op gevonden door op het digitale scherm de snelheid van de auto te tonen.

Comfortabel zitten in de Peugeot 308

Het model dat wij mochten testen was voorzien van lederen stoelen waarbij de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar was. De stelmogelijkheden van de bestuurdersstoel zijn zeer uitgebreid waardoor een ideale zitpositie kan worden gecreëerd. De stoelen waren tevens voorzien van stoelverwarming. Tijdens het testen is gebleken dat niet iedereen dit even fijn vond maar als je het vaak koud hebt dan kunnen wij dit zeker aanraden. De massage functionaliteit was leuk maar gaf geen toegevoegde waarde.

Op de achterbank is voldoende ruimte om passagiers mee te nemen. Verwacht niet dat het hier om een hele ruime auto gaat en zoals bij alle middenklasse auto’s is de ruimte achterin beperkt als de bestuurders stoel ver naar achteren wordt gezet. Wat dan weer wel opvallend is, is de ruimte in de kofferbak. Met z’n 470 liter behoort de kofferbak van de Peugeot 308 tot een van de grootste binnen zijn klasse. Wat ons betreft zou de ruimte in de kofferbak beperkt mogen worden om zodoende toch wat meer ruimte op de achterbank te verkrijgen.

Rij-eigenschappen

Nu we de buiten en de binnenkant hebben besproken wordt het hoog tijd om de rijeigenschappen van de Peugeot 308 onder de loep te nemen. Al direct bij het instappen van de auto is het raak. De deur valt dicht en het geluid is goed. Niet iedereen zal dit begrijpen maar het geluid waarmee de deur van een auto dicht valt kan een auto maken of breken.

Frans geveerd

Wij zijn niet voor niets Bijtellingsblog dus leek het ons verstandig om de rij-eigenschappen van de auto te testen op een voor de zakelijke rijder bekend traject, Utrecht-Amsterdam. Eenmaal gesetteld, de stoelverwarming aan gingen wij op pad. Om het helemaal realistisch te laten lijken kozen we er voor om weg te rijden tijdens de ochtendspits.  Wat direct opvalt is dat de auto Frans geveerd is, comfortabel en zeker niet te strak. Je krijgt het gevoel dat je boven de weg zweeft. Ideaal voor de langere stukken op de snelweg, waar de auto door de zakelijke rijder voor het overgrote deel zal worden gebruikt, maar sla je af van de gebaande paden en raak je verstrikt op een slingerende landweg dan wordt een stuk gevoel met de weg gemist.

Eenmaal op de snelweg aanbeland kunnen we het gaspedaal even intrappen. Met z’n 115 pk komt de Peugeot aardig van z’n plaats. Al is het even wachten totdat het effect van het intrappen van het gaspedaal ook daadwerkelijk wordt omgezet in tractie.

Peugeot 308 1.6 HDI

Adaptive cruise control een must

Een van de functies die in het Pack Securité zit, is de adaptive cruise control. Een functionaliteit die ideaal is voor de forens die vaak lange stukken achter elkaar op de weg zit. Inmiddels zijn de meeste mensen wel bekend met cruise control, adaptive cruise control gaat weer een stap verder. Hoe vaak komt het niet voor dat je heerlijk op de cruise control 120 km/u rijdt en dan opeens doemt voor je een auto op die net 5 km langzamer rijdt. Moet jij weer hannesen met de snelheid of inhalen. Adaptive cruise control zorgt er voor dat dit probleem verleden tijd is. Het is namelijk mogelijk om aan de cruise control op te geven hoeveel afstand er tot de voorganger moet worden aangehouden. Komt de auto binnen de bijvoorbeeld 2 seconden van zijn voorligger dan zal de adaptive cruise control zelf inhouden om de afstand te bewaren.

Rij je lekker op de cruisecontrol 2 seconden achter je voorganger en voegt iemand in op een halve seconde afstand, dan zal de auto dit herkennen en aangeven dat dit een situatie is waarmee hij niet kan omgaan en de besturing weer terug geven aan de bestuurder.

Waarschuwingen en dode hoek bewaking

De 308 is voorzien van de laatste technieken op het gebied van veiligheid. Zo geeft de auto je een seintje als de afstand tot de voorganger heel klein is. Er wordt dan een melding getoond in het schermpje dat tussen de toerenteller en de kilometerteller zit. Dit is in het begin leuk maar na verloop van tijd wel een beetje storend. Maar gelukkig kunnen deze waarschuwingen uitgeschakeld worden via het touchscreen.

De Peugeot 308 is tevens uitgerust met een systeem dat de dode hoek van de auto bewaakt. Dit zit verwerkt in de spiegels aan weerszijden van de auto. Zodra een auto/motor/fietser de auto van achteren nadert wordt er een rood ledlampje geactiveerd. Het systeem werkt erg goed en het ledlampje in de spiegel zit precies op de juiste positie. Het systeem is nog niet helemaal waterdicht want in 5% van de gevallen wordt een auto of fietser niet herkend. Uiteraard gaat het hier om een waarschuwingsmiddel en geldt zoals bij alle waarschuwingsmiddelen, je moet zelf ook nog blijven kijken.

Motorisch ruim in orde

De uitvoering waarmee wij mochten testen was voorzien van een 1.6 e-HDI diesel motor met 115 pk. Geen racemonster maar dat verwacht je ook niet. De auto is voorzien van 6 versnellingen wat vooral bijdraagt aan een rustige rijervaring op hogere snelheden. De Peugeot 308 is verkrijgbaar met een heel arsenaal aan benzine en dieselmotoren dat begin volgend jaar nog verder wordt uitgebreid. Zo is er een 1.2 VTI uitvoering met 82 pk met een verbruik van 6,3 liter per 100 km de zuinigste benzinemotor van het stel. Wat betreft de dieselmotoren is de keuze uit een 1.6 liter HDI en een 1.6 liter e-HDI. De normale HDI levert 92 pk en de laatstgenoemde 115 pk.

Peugeot 308 achterkant

Prijs en 14% bijtelling Peugeot 308

De prijs van deze automobiel, niet geheel onbelangrijk. De Peugeot 308 is verkrijgbaar vanaf € 18.900,-. Daarvoor krijg je de Access uitvoering, het instapmodel waar standaard airconditioning en een bluetooth carkit in zit. De Active uitvoering is een stap beter dan de Access en wat betreft opties een stuk uitgebreider. Deze is reeds voorzien van het touchscreen, de achteruitrijcamera en climate control. Eigenlijk komt in deze uitvoering de Peugeot 308 al helemaal tot zijn recht. De Peugeot 308 Active is verkrijgbaar vanaf € 20.900,-. Wil je nog een stapje mooier en beter dan zijn er nog de uitvoeringen Allure en Premier, waarbij de Premier de meest uitgebreide uitvoering is, met een prijskaartje vanaf € 26.450,- .

Uiteraard komt ook Peugeot met een 14% bijtelling uitvoering van de 308. Het is nog even wachten want de productie van deze uitvoering staat pas gepland in het voorjaar van 2014. Tot die tijd moeten we het doen met de 2o% bijtelling uitvoering. Het is de verwachting dat veel leaserijders zullen wachten totdat Peugeot met deze uitvoering op de markt komt. Een Blue Lease uitvoering met 20% bijtelling van de Peugeot 308 is al beschikbaar vanaf € 18.995,-. Wil je wachten op de 14% bijtelling variant dan zal de prijs € 22.550,- zijn.

Conclusie

Concluderend mag gesteld worden dat de Peugeot 308 doet precies waarvoor hij gemaakt is. Het is een auto waarmee je comfortabel naar je werk kunt rijden maar ook tijdens een zondagse rit door het platte land komt deze auto goed voor de dag. Het is geen scheurmonster maar dat verwacht je ook niet. Hij mist wat finesse in de besturing maar hoe vaak heb je dat nou echt nodig. De ideale auto voor de bestuurder die op zoek is naar gewoon een goede auto.

Voor wat betreft de zakelijke rijder is de 14% bijtellingsvariant de meest interessante keuze. Wij verwachten ook dat, net zoals zijn voorgangers, de Peugeot 308 wederom een succesvolle compacte middenklasser wordt voor Peugeot.

Foto’s mogelijk gemaakt door: Gijs de Kruijf Photography