16
april

Rijtest Mazda3 – Atmosferisch rijplezier

Enige tijd geleden kregen wij van Mazda Nederland de nieuwe Mazda3 mee om eens grondig aan de tand te voelen. Wij namen die uitdaging natuurlijk graag aan en gingen 3 dagen op pad met Mazda’s nieuwe paradepaardje in het C-segment.

Om heel eerlijk te zijn waren wij de afgelopen jaren niet erg groot fan van Mazda. De modellen leken bij introductie altijd al een beetje gedateerd, alsof de design afdeling de hele tijd een beetje achter de feiten aanliep. Onze mening werd al een klein beetje bijgesteld toen het Japanse merk opeens met de CX5 op de proppen kwam en toen kort daarop de Mazda 6 en de Mazda 3 werden geïntroduceerd, waren wij helemaal om.

Maar laten we even terug in de tijd gaan, historisch gezien stamt de Mazda 3 namelijk af van de Mazda Familia, wij kennen deze auto onder de naam Mazda 323. Deze voorganger werd in 1963 voor het eerst vertoond aan het publiek en was een van de eerste Japanse auto’s die voor een groter publiek beschikbaar was. De Familia is door de jaren heen, heel wat keer van gedaante gewisseld met als dieptepunt, op het gebied van het design, de jaren ’80 en begin jaren ’90. Zo rond 2003 bracht Mazda een wijziging aan in de modelaanduiding en kregen alle modellen een cijfer in plaats van 3. Zo werd de bekende Mazda 323 omgedoopt naar de Mazda 3 zoals wij deze vandaag kennen.

Maar genoeg gepraat over het verleden, hoog tijd om het heden eens te proeven. Wij kregen van Mazda de volgende uitvoering mee om eens goed aan de tand te voelen:

Mazda3 SKYACTIV-G 88 kW / 120 pk

Kleur: Titanium Flash
Uitvoering: Skylease

Extra opties:

  • Bluetooth® connectivity met spraakbesturing
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening (met inklapbare sleutel)
  • Climate control – dual zone
  • Cruise control
  • Elektrisch bedienbare ramen vóór en achter
  • Parkeersensoren achter
  • Remote keyless entry met start-/stop-knop

Prijs vanaf € 22.490,-

Exterieur

In onze vooruitblik naar de Mazda3 Sedan waren wij al erg te spreken over het uiterlijk. De hatchback uitvoering van de Mazda3 zijn we eigenlijk net zo positief over. Zeker als er gekeken wordt naar de vorige generatie Mazda3, dan zijn er grote stappen gemaakt. Wij vinden het design van de sedan uitvoering van de Mazda3, net iets beter tot z’n recht komen maar wij zullen altijd de hatchback boven de sedan uitvoering kiezen omdat wij nou eenmaal niet zo’n fan zijn van sedan uitvoeringen.

De nieuwe Mazda3 heeft een vlotte uitstraling en zal wat ons betreft minder snel oud lijken als de voorgaande generatie. Uiteraard heeft het design van de Mazda ook een betekenis en in dit geval betekent het ontwerp een krachtige voorwaartse beweging.

Mazda3 neus

Interieur

Voor een zakelijke rijder is het uiterlijk van de auto belangrijk maar het interieur is nog veel belangrijker. Want de meeste tijd breng je toch in de auto door. Ook de binnenkant van de Mazda3 is goed verzorgt. De zitpositie is erg fijn en doet sportief aan en de stoelen voelen solide aan.

Het dashboard van de auto is clean, niet zo clean als die van de Peugeot 308. Waarbij in de laatstgenoemde alles bediend wordt via het touchscreen, heeft Mazda er voor gekozen om de aansturing te laten verlopen via een grote ronde knop met een aantal kleine knoppen ernaast. Wat een verademing en het werkte bovenverwachting goed. De cockpit van de auto doet futuristisch aan maar is eigenlijk ook gewoon simpel en functioneel. De knoppen die in de deur zijn geplaatst voor het openen van de ramen doen wel een beetje plastic en verouderd aan.

Achterin is de ruimte beperkt. Wederom begrijpen wij niet waarom er is gekozen voor een hele grote achterbak maar minder ruimte op de achterbank. Natuurlijk als zakelijke rijder zit je negen van de tien keer alleen in de auto maar op de momenten dat je toch passagiers meeneemt komt die ruimte goed van pas.

Rij-eigenschappen Mazda3

Het eerste wat opvalt als je wegrijdt met de Mazda3 is dat de auto snel aanvoelt. Misschien komt het doordat wij zelf gewend zijn om in auto’s te rijden die een wat kleinere motor hebben maar toch het 2.0 liter blok voelt gewoon krachtig aan. Natuurlijk is een diesel uitvoering velen malen interessanter voor de leaserijder, maar het was gewoon ook weer eens fijn om met een krachtig 2.0 liter blok te rijden zonder turbo.

De auto is strak geveerd wat het rijgedrag ten goede komt. Gelukkig niet zo strak dat het oncomfortabel wordt maar eigenlijk precies goed. Het sturen in de Mazda3 is meer dan prettig. Een directe overbrenging van het insturen naar het wegdek.

Uitrusting

Qua uitrusting valt de Mazda3 een beetje tegen. Je hoort ons niet klagen maar toch voor dat geld zou je verwachten dat de auto wat rijker uitgerust was. Natuurlijk is de auto standaard voorzien van navigatie, alle connectiviteit oplossingen en cruise control maar voor ons gevoel was het net te beperkt. Adaptive cruise control had niet misstaan, ook een achteruitrijcamera en parkeerhulp aan de voorzijde zouden niet misstaan.

Bijtelling Mazda3

Bijtelling is toch voor veel leaserijders de doorslaggevende factor bij het kiezen van een nieuwe leaseauto. Daarbij is de Mazda3 in onze ogen minder interessant. De benzine variant valt met z’n 119 gr/km CO2 uitstoot in de 25% bijtelling. De diesel variant met 2.2 liter heeft 107 gr/km CO uitstoot en valt daarmee in de 20 procent bijtelling. Als dit wordt vergeleken met andere interessante modellen binnen het C-segment dan is dit wel aan de hoge kant.

Mazda heeft er bewust voor gekozen om niet met de huidige trends mee te gaan naar steeds kleinere motoren met turbo’s en valt daarmee net in een hogere bijtellingscategorie. Voor de mensen die een keuze maken puur op de kosten is de Mazda3 minder interessant voor mensen die kiezen voor rijgedrag en sportief rijden is de Mazda3 de juiste keuze.  Toch hebben wij het gevoel dat in Nederland de keuze te vaak wordt gemaakt op basis van de eigen portemonnee en mede daarom denken wij dat deze auto het beter gaat doen in de ons omringende landen aangezien daar minder fiscale voordelen worden gegeven op basis van CO2 uitstoot.

Conclusie

Wij vonden het fijn om weer eens echt in een auto te rijden met een atmosferisch blok met wat meer power en zonder turbo. Het rijgedrag is ook erg goed en qua uiterlijk heeft Mazda zeker de juiste stappen genomen. Al met al kunnen we zeggen dat de Mazda3 voor veel rijplezier zal zorgen en wij genoten hebben van het acceleratievermogen van het 2.0 literblok. In de afwerking zijn er zeker nog verbeterpuntjes zo ook in de uitrusting maar dat wordt zeker gecompenseerd door het rijgedrag.