31
juli

Rijtest: eROCKIT – De snelle elektrische (motor) fiets

Op een zonnige dag in het voorjaar reden wij naar het zuiden des lands om daar plaats te nemen op een elektrische motorfiets. Nadat wij vorig jaar voor het eerst achter het stuur kropen van een elektrische auto was dit de eerste keer dat we het stuur ter hand namen van een elektrische motorfiets.

Een week daarvoor hadden wij nog nooit gehoord van deze snelle (motor) fiets genaamd de eROCKIT. Door een aflevering van Eenvandaag werden wij op de hoogte gebracht van het bestaan van deze motor. Nadat wij een kort artikel hadden geschreven over de motor raakten wij in contact met de Nederlandse importeur van deze Duitse motor en er werd een afspraak gemaakt om een proefrit te maken.

Rijgedrag eROCKIT

Na een korte uitleg over het ontstaan van de motor en hoe de motor dan in Nederland terecht was gekomen werd het tijd om op de motor te stappen. Als bestuurder van de eROCKIT neem je plaats op de motor en draai je de sleutel om en zet de motor in zijn eerste versnelling. Normaal gesproken zou je gas geven met de hand maar zo werkt dat niet bij de eROCKIT. In plaats daarvan zet je de voeten op de trappers en begint te trappen.

De trappers van de motor zijn er alleen maar om gas te geven. Het trappen voelt ook erg vreemd omdat er amper weerstand achter zit. Heel anders dan we gewend zijn bij een normale fiets of zelfs een elektrische fiets. De enige keer wanneer het lijkt alsof er meer weerstand op de trappers komt is als de motor opschakeld naar de tweede of derde versnelling.

Zit je eenmaal op de motor en ben je rustig aan het trappen, dan pas merk je hoe leuk het rijden op de eROCKIT is. Met twee keer trappen loopt de snelheid al op naar 20 kilometer per uur. Hetgeen wat pas echt het hart sneller doet kloppen is de acceleratie. Nou heeft een motor al geen gebrek aan acceleratie, bij een elektrische motor lijkt dit wel te verdubbelen. Schakel je op naar de tweede of derde versnelling dan komt de elektrische motorfiets pas echt van zijn plaats.

De topsnelheid van de eROCKIT loopt op tot zo’n 90 km/u wat dit zo’n beetje de snelste fiets ter wereld maakt. Wil je comfortabel rijden dan is 70 tot 80 km/u aan te raden. Volgens de Nederlandse wetgeving is de eROCKIT toegestaan op de Nederlandse snelwegen. Toch denken wij dat met de eROCKIT rijden tussen de scheurende forenzen niet comfortabel is. De topsnelheid is net te laag om goed mee te komen in het verkeer. Ook het continue trappen is niet fijn op die hoge snelheid. Dit kan de bestuurder afleiden tijdens het rijden. De motor voelt ligt aan, wat ideaal is voor de acceleratie, maar minder voor de wegligging op de snelweg. Mocht je ingehaald worden door een vrachtwagen dan lijkt het ons niet ondenkbaar dat je goed moet tegensturen om niet meegenomen te worden in de zuiging van de vrachtwagen.

Waar de elektrische motorfiets ideaal voor is, zijn de bochtige wegen wegen buiten de bebouwde kom. De motor komt dan goed mee met het verkeer en er kan optimaal genoten worden van de wendbaarheid die een motor met zich meebrengt.

eROCKIT Prijs

De berekening van de kosten van de eROCKIT zijn tweeledig. Enerzijds heb je de aanschafkosten van € 13.850,-. Voor deze prijs staat de motor inclusief oplaadapparaat voor je klaar. Anderzijds zijn daar de kosten voor het opladen. De kosten voor het opladen van de eROCKIT bedraagt zo’n € 0,70 per laadbeurt wat neerkomt op een prijs per kilometer van ongeveer € 0,01. De levensduur van de accu bedraagt zo’n 2.000 oplaad cycli en dat staat, volgens de importeur van de eROCKIT, gelijk aan zo’n 10 jaar elektrisch rijplezier.

Uiteraard is het ook mogelijk om de eROCKIT zakelijk te rijden. Dit brengt alle voordelen met zich mee die de motor van de zaak kent met additioneel het voordeel van de mogelijkheid om tot wel de helft van de aanschafprijs terug te krijgen via een Milieu Investeringsaftrek. Je rijdt bijna gratis!

Actieradius

De actieradius van de elektrische motorfiets ligt zo tussen de 30 en 60 km afhankelijk van de snelheid die wordt gereden. Het is geen motor om lange afstanden mee te overbruggen maar hij is wel geschikt voor dat korte ritje naar kantoor of voor het bezoek aan vrienden in de buurt. Mocht je de eROCKIT als ‘dailydriver’ willen gebruiken dan is het aan te raden om de oplader mee te nemen. Kom je op de plek van bestemming aan, leg de motor aan de lader en binnen 3 uur is de accu weer vol en kan de weg vervolgd worden.

eROCKIT fiets of motor?

Volgens het Nederlandse wetboek is het een motor. De trappers doen denken dat het een fiets is maar wij vinden dat de eROCKIT een geheel nieuw segment heeft gecreëerd. Je kunt het niet in één van beide vakjes stoppen. Voor een fiets is het te snel en voor een motor te traag, het komt nog het dichtst in de buurt van een scooter. Wij denken dat er een toekomst is voor dit soort elektrische motorfietsen vooral binnen de stadsgrenzen is het een ideaal vervoersmiddel.