07
december

Rijtest: Elektrische Volkswagen Kever – De pure rij-ervaring

Af en toe komt er een kans voorbij die je niet kunt laten schieten. Dit was zeker het geval toen wij werden uitgenodigd door OGD ict-diensten om eens een rondje te rijden in hun E-bug. 

OGD is een bedrijf met het hoofdkantoor gevestigd in Delft. Het is een IT Service provider die zich richt op de ICT-markt. Het bedrijf detacheert studenten, starters en professionals. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een enorme groei doorgemaakt. Een van de eigenaren is in contact gekomen met Rebbl, een bedrijf dat zich specialiseert in het ombouwen van normale auto’s naar elektrische voertuigen. Tijdens de gesprekken werd het idee geboren om een kever om te bouwen en te gebruiken als bedrijfswagen.

Een Elektrische Volkswagen Kever, misschien wel een unicum in Nederland. De motor van de Kever is vervangen door een elektromotor die zorgt voor de aandrijving. Wij hadden al wel eens gehoord dat er speciale pakketten zijn die in Amerika besteld kunnen worden,waarmee de kever kan worden omgebouwd.  Het nadeel van deze pakketten is, dat deze meestal gecombineerd worden met normale accu’s waardoor de actieradius en de topsnelheid niet heel hoog liggen.

Elektrische Volkswagen Kever - binnenkant

Specificaties Elektrische Volkswagen Kever

De elektrisch aangedreven Volkswagen Kever waarin wij mochten plaatsnemen had de volgende specificaties:

  • Transmissie: handgeschakeld
  • Actieradius: max 120km (economy)
  • Topsnelheid: > 120km/u
  • Laden: 1 faselader (220V) en 3 faselader (380V)
  • Laadtijd: 3 uur
  • Batterijen: Lithium ion – 17,5 kWh – merk LifePO

Op het eerste gezicht is het gewoon een kever en ziet hij eruit zoals je gewend bent van een kever. Kort rondje om de auto en er valt nog maar weinig elektrisch aan de kever te zien. Zodra je de achterklep opendoet zie je het verschil wel degelijk. Er is namelijk geen lucht gekoelde motor te vinden, zoals je gewend bent bij een Kever. Alleen een elektromotor, een vreemde gewaarwording voor een fan van alles wat luchtgekoeld is en door Volkswagen is gemaakt.

Zodra je plaatsneemt in de goed geveerde zetel van de Kever valt direct de digitale middenconsole op. Het kleine digitale metertje op de middenconsole past helemaal niet in het interieur van de kever maar is wel van cruciaal belang voor de bestuurder. Daar wordt namelijk getoond met hoeveel procent de lithium ion batterijen nog zijn gevuld. Eenmaal gesetteld in de bestuurdersstoel krijg ik uitleg hoe te rijden met de E-bug. Het is namelijk wel wat anders dan je gewend bent. De kever heeft namelijk een overvloed aan koppel en dat wordt in principe in een keer vrijgegeven. Zodra je het gaspedaal ook maar een beetje intrapt, schiet de kever van zijn plaats. Dat heeft al meerdere malen voor problemen gezorgd, krijg ik te horen van Michael Breit, die verantwoordelijk is voor het gebruik van de e-bug binnen het bedrijf.

Elektrische Volkswagen Kever - Zijkant

Bij aflevering van de elektrische Kever was de auto nog voorzien van de standaard banden, remmen en aandrijving. Al snel bleek dit niet voldoende om de auto te bedwingen. De auto kwam niet van zijn plek omdat de banden niet in staat waren om de power over te brengen op het wegdek. Had je de auto dan eenmaal op gang gebracht dan kreeg je de Kever niet tot stilstand omdat de remmen helemaal niet gemaakt waren voor deze snelheden. Je zou verwachten dat Rebbl hiermee rekening houdt bij de bouw maar klaarblijkelijk is dat niet het geval. Binnenkort wordt de versnellingsbak ook vervangen want deze kan maar lastig met de krachten omgaan.

Pure rij-ervaring

Na een kleine testronde ben ik geslaagd en mag ik zelf op weg. Zodra de auto gestart is, wat ook wat handigheid vergt, hoor je helemaal niets. Pas als het gaspedaal wordt ingetrapt komt de auto in beweging en merk je dat de auto aanstaat maar je hoort nog steeds niets. Echt anders dan bij de Renault Zoe waar wij eerder in reden. De Zoe produceert zelf geluid om zo zijn aanwezigheid kenbaar te maken. Dat doet de Kever niet. Pas als je boven de 30 km/u rijdt hoor je de rijwind. Waar je gewend bent dat de luchtgekoelde motor heerlijk staat te pruttelen hoor je hier helemaal niets.

Elektrische Volkswagen Kever - Motor

Kijk, het ontbreekt de auto natuurlijk aan stuurbekrachtiging, airconditioning, cruise control, touchscreen en navigatie maar dat heb je allemaal niet nodig want de pure rij-ervaring tovert continu een lach op je gezicht. Gewoon weer lekker trekken aan het stuurwiel om een bocht in te gaan brengt het plezier in autorijden terug. Vooral als het gaspedaal wordt ingetrapt en de auto wegschiet merk je dat pas echt.

De auto wordt nu vaak ingezet als gimmick bij de werving van nieuwe werknemers maar wordt ook gebruikt voor bezoek aan klanten. Waarom ook niet? De auto heeft een actieradius van 120 km waardoor het goed mogelijk is om klanten in de directe omgeving te bereiken. Daarbij kan de auto via een normale stekker worden opgeladen. Gewoon even vragen waar een stopcontact zit en de auto is weer opgeladen zodra je uit de meeting komt.

Wat deze auto ideaal maakt is, dat al het plezier van het rijden in een oldtimer gecombineerd wordt met de voordelen van elektrisch rijden. Je vraagt je af waarom particulieren of bedrijven dit niet vaker doen. Dat zit hem waarschijnlijk in het prijskaartje dat hangt aan de ombouw van een oldtimer. Het is namelijk niet goedkoop om de auto om te laten ombouwen. Ten eerste zijn daar de kosten van de donorauto, dan krijg je het materiaal, waaronder de lithium ion batterijen en als laatste de uren werk die er in de auto gestopt is. Dan zal je ook gek van opkijken, dat daar een prijskaartje van ver boven de € 20.000,- aan hangt.

Bijtelling elektrische kever

De Volkswagen Kever staat geregistreerd als een elektrische auto bij de RDW dus dat betekent 0% bijtelling. Of toch niet? Heb je een oldtimer op naam van de zaak staan dan gelden helaas daar de volgende regels voor:

“Vanaf het moment dat een auto 15 jaar of ouder is, vormt de waarde in het economische verkeer van de auto de grondslag voor de bijtelling privégebruik auto. Het bijtellingspercentage voor alle auto’s van 15 jaar en ouder is 35% .”

In veel gevallen is het interessant om een oldtimer, op de zaak te zetten omdat er dan alleen bijtelling betaald hoeft te worden over de waarde in het economisch verkeer, dus niet over de nieuwwaarde. Dat betekent voor een standaard Kever bijvoorbeeld dat er 35% bijtelling betaald moet worden over € 5.000,-. Maar voor de elektrische gaat dat helaas niet, de auto is omgebouwd en de restauratiekosten van de E-bug moeten worden meegenomen in de waarde voor het economisch verkeer. Kortom er moet 35% bijtelling betaald worden over een bedrag tussen over de waarde inclusief restauratiekosten. Het is dus interessanter om deze auto op een privé naam te zetten, op deze manier hoeft er geen bijtelling betaald te worden en is de auto MRB-vrij omdat deze ouder dan 40 jaar is.

Electrische Volkswagen Kever - Voorzijde - resized

Conclusie

Het mag gesteld worden dat wij positief verrast zijn door de Elektrische Volkswagen Kever. De pure rij-ervaring tovert vaak een lach op het gezicht. De Kever doet qua actieradius niet onder voor de huidige generatie kleinere volledig elektrische auto’s. Nu verwachten wij niet dat er binnenkort veel elektrische oldtimers rond zullen rijden maar het is de moeite waard om er eens over na te denken. Een nadeel van de Elektrische Volkswagen Kever zijn de hoge ombouwkosten, maar wij denken dat dit in de toekomst steeds beter betaalbaar wordt.