14
februari

Rijtest: Citroen C4 Cactus Business met 14% bijtelling

Steeds vaker zie je die ietwat vreemd ogende Citroën C4 Cactus rondrijden met die stootkussens op de zijkant. Het uiterlijk van de auto is iets dat we niet eerder hebben gezien en dat was dan ook de reden dat wij de Cactus eens nader aan de tand wilde voelen. Is de C4 Cactus een interessante auto voor de zakelijke markt?

De leaserijder kiest tegenwoordig met de portemonnee. Geef hem/haar eens ongelijk. Auto rijden is duur zat. Dat moeten ze ook gedacht hebben bij Citroen. Het merk heeft op basis van het platform van de Citroen C3 een ruime crossover gemaakt met een excentriek uiterlijk en een opvallende naam. Dat is een gouden zet geweest voor het Franse merk want de C4 Cactus is niet aan te slepen. De wachttijd voor een nieuwe C4 Cactus bedraagt nu zo’n 4 maanden.

De Citroen C3 is niet echt de meest ruime auto uit het B-segment. Met de C4 Cactus heeft Citroen de maximale ruimte geprobeerd te halen uit het onderstel van de C3 en dat is ze aardig gelukt. Zodra je plaats neemt in de C4 Cactus heb je niet het idee dat de Cactus gebaseerd is op een auto uit het B-segment. Er gaan gemakkelijk 4 personen in de Cactus en dan is er nog een ruime kofferbak beschikbaar van 358 liter. De versie die wij reden was voorzien van een panoramadak wat de auto nog ruimtelijker maakt.

Het uiterlijk van de Cactus mag opvallend genoemd worden. Het is een tijd geleden dat wij een auto zagen met zo’n uitgesproken uiterlijk. Iedereen weet ook meteen over welke auto je het hebt zodra je het hebt over de auto met die kussens, of airbumps zoals Citroen ze noemt. Toch heeft het uiterlijk van de Cactus wel iets en na verloop van tijd gingen wij ook wel de schoonheid van het design inzien. De C4 Cactus is voor iedereen te personaliseren doordat de airbumps in contrasterende kleuren leverbaar zijn van de lak. Hierdoor kunnen er speelse combinaties worden gemaakt waardoor niet iedere witte C4 Cactus er hetzelfde uitziet. Het spreekt in ieder geval van lef dat Citroen met iets compleet vernieuwend op de markt komt binnen dit segment.

Door te spelen met twee kleuren in het interieur weet Citroen het speelse van het uiterlijk door te trekken naar het interieur van de auto. De kleuren van het interieur zijn helaas beperkt tot 3 verschillende combinaties: grijs, bruin/grijs en paars/grijs. Laatstgenoemde past wat ons betreft alleen maar bij de Deep Purple lak. De C4 Cactus is standaard voorzien van het grijze interieur en de twee andere kleuren zijn tegen een meerprijs beschikbaar. Het is tevens mogelijk om de auto uit te rusten met een lederen interieur, de auto wordt dan ook standaard voorzien van stoelverwarming. Het standaard grijze interieur is niet voorzien van een middenarmsteun in de business uitvoering, deze kan er naderhand nog wel worden gemonteerd.

De Citroen C4 Cactus Business waarin wij mochten plaatsnemen was rijk uitgerust. Zo was de auto voorzien van een 7-inch touchscreen met navigatie en achteruitrijcamera. De meeste functies zitten verwerkt in de boordcomputer, net zoals bij de Peugeot 308. De achteruitrijcamera is wel noodzakelijk aangezien de achteruit vrij klein is en het dus moeilijk zichtbaar is wat er achter de auto gebeurt. De C4 Cactus is tevens voorzien van standaard cruise control, regensensor en een bluetooth carkit. Ook aan de muziekliefhebber is gedacht want de auto is uitgerust met twee usb aansluitingen en een mini-jack.

Rijtest Citroen C4 Cactus - 2

Motorisch is de business uitvoering leverbaar met een twee diesel motoren en twee benzine motoren. Een 3 cilinder 1.2 liter benzineblok met 82 pk en eentje met 110 pk. De diesel uitvoering is leverbaar in BlueHDI 100 S&S  met 1.6 liter dieselmotor en levert 73 pk met een koppel van 254 Nm en is uitgerust met een start/stop systeem.  Of in de kleinere E-HDI 90 met 68 pk en een koppel van 230 Nm. De Business uitvoering waar wij mee reden was voorzien van 1.6 diesel met 73 pk.

Onze verwachting was dat het rijgedrag van Citroen C4 Cactus tegen zou vallen doordat de auto auto eigenlijk te groot is voor het onderstel waar de auto op staat. Niets was minder waar. De auto rijdt soepel en pas als je aan het heftigere bochtenwerk begint dan kan enige body roll worden opgemerkt. De eerste meters is de Cactus niet een snelle auto. De motor heeft in zijn eerste en tweede versnelling alle kracht nodig om de auto in gang te zetten pas in zijn derde versnelling heb je het gevoel dat auto op stoom begint te raken.

De prijs is vooral interessant aan de Citroen C4 Cactus. Voor een nette € 20.000,- rij je al de business uitvoering. Dat komt neer op een netto van € 100,- op basis van 42% inkomstenbelasting. Dat is nog eens value for money. Wil je auto met Cactus met lederen interieur en een panoramadak dan komt prijs niet boven de € 24.000,- uit. De netto bijtelling zal dan iets hoger komen te liggen maar mag niet schrikbarend genoemd worden.