22
juni

Privé auto per 2017 aantrekkelijker dan leasen

Afgelopen week heeft Staatssecretaris Wiebes van financiën de Autobrief 2.0 openbaar gemaakt. In deze autobrief geeft de staatssecretaris uitleg over de plannen omtrent de autobelasting vanaf 2017. Er gaat veel veranderen! We kunnen gerust zeggen dat het gehele autobelasting stelsel op de schop gaat. Deze wijzigingen zullen nare consequenties hebben voor de zakelijk rijder.

Helemaal verrast zijn we niet, we wisten dat dit er aan zat te komen. Staatssecretaris Wiebes had natuurlijk met een reden 2016 als overgangsjaar bestempeld toen hij afgelopen najaar de regels omtrent bijtelling bekend maakte voor 2016. Wordt de bijtelling per 1 januari 2016 al verhoogd, doet de Staatssecretaris daar in 2017 nog een schepje bovenop.

Dit kabinet had voor de huidige kabinetsperiode zich een aantal doelstellingen gesteld. Het autobelastingstelsel te versimpelen was daar één van. Andere doelstellingen waren: het terugbrengen van de fiscale voordelen op hybrides en zuinige diesels en het blijven stimuleren van elektrisch rijden. Autobrief 2.0 moet deze doelstelling in één klap realiseren.

Bijtelling 2017

Op dit moment kennen wij een vijftal bijtellingscategorieën:

  • 4% bijtelling voor leaseauto’s die 0 gram CO2 uitstoten
  • 7% bijtelling voor leaseauto’s die tussen de 0 en 50 gram CO2 uitstoten
  • 14% bijtelling voor leaseauto’s die tussen de 51 en 82 gram CO2 uitstoten
  • 20% bijtelling voor leaseauto’s die tussen de 83 en 110 gram CO2 uitstoten
  • 25% bijtelling voor leaseauto’s die meer dan 110 gram CO2 uitstoten

Per 2016 zullen de bijtellingsregels veranderen naar het volgende:

  • 4% bijtelling voor leaseauto’s die 0 gram CO2 uitstoten
  • 15% bijtelling voor leaseauto’s met een uitstoot per kilometer die tussen de 0 en 50 gram CO2 ligt
  • 21% bijelling voor leaseauto’s met een uitstoot per kilometer die tussen 51 en de 106 gram CO2 ligt
  • 25% bijtelling voor leaseauto’s met een CO2 uitstoot hoger dan 106 gram per kilometer.

In 2017 wordt het bijtellingsstelsel versimpeld en zijn er nog maar 2 categorieën:

  • 4% bijtelling voor leaseauto’s die 0 gram CO2 uitstoten
  • 22% bijtelling voor leaseauto’s die meer dan 0 gram CO2 uitstoten

Eigenlijk is er nog een derde bijtellingstarief en dat is voor de plugin hybrides. De bijtelling voor deze auto’s zal geleidelijk verhoogt worden naar 22% bijtelling. In 2017 wordt 17% bijtelling gerekend, in 2018 is dat 19% bijtelling en in 2019 is het gelijk getrokken met de rest van het Nederlandse leasewagenpark naar 22% bijtelling

BPM 2017

BPM, de belasting die betaald wordt bij het kopen van een nieuwe auto wordt verlaagd met 12%. Volgens Autobrief 2.0 zal de BPM geleidelijk worden verlaagt. Met welke stappen dat gaat gebeuren is nog niet bekend. Dit zal door de staatssecretaris bekend worden gemaakt in het wetsvoorstel “Wet uitwerking Autobrief II” die we dit najaar mogen verwachten.

Het kabinet heeft ervoor gekozen het belang van de BPM geleidelijk te verminderen. Het kabinet verlaagt de BPM tot 2020 met 12%, uitgaande van de huidige inschatting van de BPM-inkomsten.

Dit is een wijziging waar de gehele branche al een aantal jaar op zit te wachten aangezien Nederland een van de weinige landen is die een dergelijke belasting op nieuwe auto’s heft. Hierdoor is een nieuwe auto in Nederland gemiddeld duurder dan in de ons omringende landen.

Motorrijtuigenbelasting 2017

Over de gehele breedte van het Nederlandse wagenpark wordt per 2017 de MRB met 2% verlaagd. Alleen de sterk vervuilende diesels worden hier buiten gehouden. Hiervoor zal zelfs een toeslag komen die kan oplopen tot € 225,-.

Privé auto interessanter dan leasewagen

Waar het dus op neerkomt is dat vooral de leaserijder per 2017 nog dieper in de buidel moet tasten. Er kan eigenlijk gesteld worden dat de zakelijk rijder nu moet boeten voor de jaren dat hij gebruik heeft gemaakt van de fiscale voordelen die de overheid heeft gegeven op in hun ogen milieuvriendelijkere auto’s. Daarbij wordt aan de andere kant van het spectrum de privé auto een stuk aantrekkelijker. Tot wel 12% BPM minder betalen in 2020 en 2% minder MRB. Wij zijn benieuwd wat de overheid met de belastingvrije kilometervergoeding gaat doen en of de leasemaatschappijen de klap kunnen incasseren.

Het is in ieder geval duidelijk dat privé rijden een stuk interessanter gaat worden of je moet diep in de buidel tasten en een elektrische auto kopen. Die blijven fiscaal aantrekkelijk. Lage bijtelling, 4% tot een catalogusprijs van € 50.000, geen MRB en BPM. General Motors en Tesla hebben al aangekondigd dat ze in 2017 op de markt komen met een betaalbare elektrische auto. Wij hebben het vermoeden dat deze elektrische modellen gretig aftrek zullen vinden in Nederland.