09
september

Porsche Panamera Diesel, het zuinige slagschip van Porsche

Bijtellingsblog besteedt ook aandacht aan het hogere segment leaserijders. In dit segment hoort natuurlijk de Porsche Panamera thuis. Nu heeft Porsche de Panamera net voorzien van een nieuwe 3.0 liter diesel motor waarvan wij een lach op ons gezicht krijgen.

Er was namelijk al en Porsche Panamera diesel, maar gewoon omdat het kan heeft Porsche gedacht dat deze wel aan vervanging toe was. De nieuwe diesel is voorzien van een nieuwe krukas en zuigers en maakt de auto gebruik van watergekoelde turbo’s. Al deze modificaties hebben er voor gezorgd dat dit V6 blok nu 50 pk meer heeft dan zijn voorganger en 100 nm meer koppel. Dit resulteert in een 0,8 seconde snellere sprint naar de 100 km/u dan zijn voorganger en dat is aanzienlijk sneller. Natuurlijk blijft de vraag of je hierdoor sneller op je werk aankomt, want de Panamera diesel is natuurlijk bij uitstek een zakelijke auto. Als je namelijk op zoek bent naar snelheid dan kies uiteraard voor de 911.

Het is Porsche wel gelukt om een snellere V6 te maken maar die minder uitstoot dan zijn voorganger. Stootte de vorige Porsche Panamera diesel nog 203 gram CO2 per km uit. De nieuwe stoot maar 169 gr/km uit. Wat een aanzienlijke daling genoemd mag worden. Maar ondanks de daling valt de Panamera nog gewoon in de 25% bijtelling categorie.

Ook wat betreft het verbruik heeft de nieuwe diesel progressie gemaakt. Het vorige model verbruikte gemiddeld 8,7 liter per 100 km, de nieuwe diesel heeft daar maar 6,4 liter voor nodig. Wat toch neerkomt op een verbruik van 1 op 15.

Dan blijft er nog maar een groot nadeel aan deze auto en dat is de prijs. De nieuwe Porsche Panamera diesel zal begin 2014 in de showroom staan en voor een schamele € 104.300,-  ben jij de eigenaar van dit slagschip van Porsche. De echte zakelijke rijder die zonder bijtelling graag een Porsche wil rijden, raden we natuurlijk de Porsche Panamera Hybrid aan.