16
december

Nieuwe Hybride Renault Master is 10% zuiniger

De hybride aandrijving is inmiddels gemeengoed geworden als het gaat om de consumentenauto’s. Hoe groot is het verschil met de bedrijfswagens. Daar werd tot op heden nog niet gewerkt met hybrid power. Renault brengt daar nu verandering in met de Renault Master HYDIVU.

Renault noemt het zelf een milde hybride omdat de elektromotor binnen de bestaande aandrijflijn is gemonteerd om de motor te ontlasten. Renault denkt met deze techniek de Master tot wel 10% zuiniger te kunnen maken. Dat klinkt als een beperkte besparing maar als dit wordt afgezet tegen het absolute aantal kilometers dat met een bedrijfswagen wordt gereden dan is de besparing aanzienlijk.

Renault heeft er bij dit prototype voor gekozen om de elektromotor te monteren aan de versnellingsbak. Hierdoor wordt de dCi 165 Twin Turbo ontlast op de momenten dat er extra trekkracht nodig is. De hybride aandrijflijn is extra efficient omdat de versnellingsbakverhoudingen ook langer zijn. Binnen in de motor treedt ook minder wrijving op omdat Renault heeft gekozen om de Master te voorzien van stalen zuigers. Dat in combinatie met het lagere toerental zorgt voor een brandstof besparing van zo’n 10%.

Het lagere verbruik zorgt er ook voor dat de hybride Renault Master een lagere CO2 uitstoot heeft. De standaard dCi 165 Twin Turbo heeft een CO2 uitstoot van 180 gram per kilometer. Of de hybride Renault Master de CO2 uitstoot zo ver weet te beperken dat de auto in een bijtellingsklasse lager komt valt te betwijfelen. Stel dat de 10% besparing ook geldt voor de CO2 uitstoot dan zou dat betekenen dat er gewoon 25% bijtelling voor de hybride Renault Master gerekend moet worden. Gelukkig is bijtelling voor een bedrijfswagen minder interessant aangezien de meeste bedrijfswagens alleen zakelijk wordt gereden waardoor er niets bijgeteld hoeft te worden.