22
september

NEDERLANDSE PREMIÈRE: BMW I3 (deel 2)

Van de week schreef Bijtellingsblog al over de introductie van de BMW I3 in Nederland. In deel twee van deze preview gaan we dieper in op het zakelijk rijden van deze volledig elektrische auto van BMW.

Het is namelijk enorm interessant om een BMW i3 zakelijk aan te schaffen. Dat is niet direct af te zien aan de aanschafprijs want deze ligt een stuk hoger in vergelijking met een soortgelijk model met diesel of benzine motor. Maar aangezien de Nederlandse overheid nog steeds het gebruik van de elektrische auto wil stimuleren zijn er een aantal subsidies waardoor de aanschaf van een BMW i3 ineens een stuk aantrekkelijker wordt. Alhoewel de eerste barsten verschijnen in dit stimuleringspakket door de aanhoudende crisis. Is het nog steeds de moeite waard om een elektrische auto aan te schaffen met de verschillende subsidiemogelijkheden.

De BMW i3 komt namelijk in aanmerking voor de KIA (niet het merk), de MIA en de VAMIL. In onderstaande stuk proberen we dieper in te gaan op deze subsidies.

Kleinschaligheidinvesteringsaftrek

KIA oftewel kleinschaligheidinvesteringsaftrek maakt het mogelijk om tot 28% van de investering in de BMW i3 af te trekken van de winst die wordt gemaakt binnen de onderneming. Normaal gesproken komt een vervoersmiddel niet in aanmerking voor een KIA maar de overheid heeft speciaal voor elektrische auto’s besloten deze regeling toch te laten gelden.

Milieu investeringsaftrek

De BMW i3 komt tevens in aanmerking voor een milieu investeringsaftrek ook wel MIA genoemd. Met deze regeling wil de overheid investeringen in milieuvriendelijk en duurzaam ondernemen stimuleren. Daaronder valt ook de aanschaf van een milieuvriendelijk vervoersmiddel. Met een Co2 uitstoot van 0 gr/km of in het geval van de BMW i3 met reach extender 20 gr/km komt de i3 zeker in aanmerking voor deze investeringsaftrek van maximaal 36%.

VAMIL

Met de VAMIL regeling wordt het mogelijk om tot 75% van de totale investeringen in de BMW i3 in het jaar van aanschaf af te schrijven. Normaal gesproken schrijft een ondernemer een voertuig af binnen bijvoorbeeld 3 jaar. Dat wordt gedaan door de restwaarde van het voertuig van de aanschafprijs af te trekken en het restbedrag jaarlijks van de fiscale winst van de onderneming af te trekken.

Doordat de BMW i3 in aanmerking komt voor de VAMIL mag 75% van het investeringsbedrag in het jaar van aanschaf worden afgetrokken van de winst van de onderneming. Mits het vervoersmiddel in dat jaar ook daadwerkelijk in gebruik wordt genomen. Het voordeel van deze regeling is dat

Doordat de BMW i3 in aanmerking komt voor alle bovenstaande regelingen kan tot 41,5% van de investering in de auto worden afgetrokken van de winst van de onderneming. De KIA, MIA en VAMIL kunnen worden toegepast bij koop en financial lease. De KIA geldt niet bij operational Lease.

Bijtelling BMW i3

De BMW i3 komt in 2013 nog in aanmerking voor 0% bijtelling per 1 januari 2014 geldt voor de BMW i3 een bijtellingspercentage van 4%. Het is dus interessant om nog dit jaar deze auto aan te schaffen omdat er dan helemaal geen bijtelling hoeft betaald te worden.

Concluderend kan gesteld worden dat de aanschaf of het leasen van de BMW i3 fiscaal enorm interessant kan zijn. Grote vraag blijft wel of de beperkte actieradius het fiscale voordeel niet opheft. Want ik kan me voorstellen, dat onderweg naar een klant er achter komen dat de accu het niet gaat redden, ook niet bevorderlijk kan zijn op de winst van de onderneming.