26
november

Mobiliteitsbudget steeds populairder bij leaserijder

Waar voorheen het leasebudget het meest belangrijk was voor de zakelijk rijder wint het mobiliteitsbudget aan populariteit. Tenminste dat zijn de uitkomsten van het onderzoek dat ALD Automotive heeft laten uitvoeren door Experian.

Rond de 90% van de ondervraagden verkiest de leaseauto nog wel boven het hebben van een privé auto dan wel een private lease constructie. Het mobiliteitsbudget geeft de leaserijder wel meer vrijheid om te kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen. Hoewel het openbaar vervoer niet populair is onder de zakelijk rijders kan het wel onderdeel zijn van de mobiliteitsmix. Ook de fiets, scooter of een kleinere auto maken onderdeel uit van de mix. Een andere reden waarom het mobiliteitsbudget in trek is, is dat het restbudget uitgekeerd kan worden.

De belangrijkste trends volgens leaserijders

In het onderzoek vroeg ALD ook naar trends die leaserijders het belangrijkst vinden. Daar kwamen onderstaande resultaten uit:

  1. Technologie/internet in de auto 31,89%
  2. Verdere verduurzaming van mobiliteit 25,98%
  3. Meerdere vervoersmiddelen binnen leasecontract 18,90%
  4. Zelfrijdende auto’s 9,45%
  5. Verbeterd openbaar vervoer 5,12%
  6. Het delen van vervoer (sharing economie) 2,76%

Opvallend is dat car sharing als een van de trends wordt gezien die het minst interessant is terwijl dit de afgelopen tijd toch erg veel aandacht heeft gekregen in de media. Ook de verschillende leasemaatschappijen hebben hier aan meegedaan en boden zelf hun deelauto oplossingen. Uit dit onderzoek kan afgeleid worden dat de deelauto meer interessant is voor de particuliere auto-eigenaar.

Het is natuurlijk wel de vraag of de verduurzaming van de mobiliteit niet hoog in de lijst staat omdat hier vaak een fiscaal voordeel aan zit verbonden. De afgelopen jaren is toch wel gebleken dat de leaserijder met zijn portemonnee kiest en zeker niet met emotie.

Iets wat wij helemaal niet hadden zien aankomen is dat internet in de auto de belangrijkste trend is onder leaserijders. Iedereen heeft inmiddels toch een smartphone met een data abonnement dus internet in de auto moet geen probleem zijn. In het onderzoek wordt ook niet aangegeven wat de reden is waarom de leaserijder van internet gebruik wil maken in de auto. In de nabije toekomst komen partijen als Google en Apple wel met in-car-infotainment oplossingen. Vanaf dat moment verwachten wij dat de internet in de auto nog belangrijker wordt.