21
juni

Leaseplan op zoek naar locatie derde occasioncenter

Leaseplan, de grootste leasemaatschappij van Nederland, is op zoek naar een locatie voor een derde occasioncenter.

Is dat grote oranje pand tussen Utrecht en Amsterdam je wel eens opgevallen? Ter hoogte van Breukelen heeft Leaseplan 1,5 jaar geleden een tweede occasioncenter geopend in het oude gebouw van het Peugeot Experience Center.

De opening van dit tweede occasioncenter heeft een positief effect gehad op de verkoop van de ex-lease auto’s. Afgelopen jaar heeft Leaseplan 2.000 ex-lease verkocht, dat zijn 1.000 auto’s meer dan het jaar ervoor. Reden genoeg voor de leasemaatschappij om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie voor een derde occasioncenter.

Een derde occasioncenter moet zorgen voor een gelijke stijging (1.000 auto’s) in verkopen als bij de opening van het tweede occasioncenter. In totaal verkoopt het concern jaarlijks 30.000 ex-lease auto’s. Het aandeel ex-lease auto’s dat dan via de occasioncenters per jaar wordt verkocht komt rond de 10% te liggen.

Leaseplan merkt steeds meer dat het de concurrentie aangaat met de handel en de dealers. Waar voorheen het grootste gedeelte van de ex-lease auto’s naar de handel ging. Verkoopt de leasemaatschappij deze nu zelf. De kosten om deze auto’s zelf te verkopen ligt uiteraard hoger dan de auto’s afstoten via de handel. De opbrengsten daarentegen  zijn vele malen hoger.

Het aanbod voor de handel wordt hierdoor wel kleiner en straks met drie vestigingen kan Leaseplan zeker de concurrentie aangaan met de dealers. Leaseplan hanteert wel de regel dat een auto niet langer dan 6 weken mag staan. Auto’s die langer dan deze 6 weken staan, gaan deze alsnog naar de handel toe.