15
september

Komt de Audi Q7 Plug-in Hybrid nog op tijd voor 14% bijtelling?

Deze week werd de nieuwe Audi Q7 gespot tijdens testritten op de Nurburgring. Een spot op dit legendarische race circuit is voor menig fabrikant de softe launch van een nieuw model. Want onopgemerkt blijven tijdens het testen zit er tegenwoordig niet meer in. 

Veel valt er nog niet af te lezen aan het nieuwe uiterlijk van de Audi Q7. Want zoals wij inmiddels gewend zijn voorzien de fabrikanten deze testmodellen van het nodige camouflagemateriaal. Wat al wel opvalt is dat de auto is voorzien van nieuwe koplampen en een compleet vernieuwde grille. Ook de achterlichten hebben een update gekregen.

Naast de normale uitvoering zal er ook een Audi Q7 plug-in hybride op de markt komen. Volkswagen heeft het al eerder gedaan met de Porsche Cayenne en de Volkswagen Touareg dus het monteren van de hybride aandrijflijn in de Audi Q7 was een koud kunstje.

Het grote verschil ten opzichte van de voorganger is dat de nieuwe Audi Q7 een crashdieet heeft gehad. Het is de mannen van Audi gelukt om de auto tot wel 400 kilo af te laten vallen. Iets wat direct voordelen oplevert in het verbruik maar ook zeker voor de uitstoot van de auto. De auto zal bij lancering, ergens aankomend jaar, voorzien worden van een compleet vernieuwd assortiment aan motoren.

De grote vraag blijft natuurlijk of de nieuwe Audi Q7 Plug-in Hybrid op tijd komt voor de 14 procent bijtelling. De kans is namelijk groot dat door het gewichtsverlies en de hybride aandrijflijn, de Audi Q7 binnen de 14 procent bijtelling gaat vallen net zoals de Porsche Cayenne. Aangezien de overheid, per 1 januari 2016, de wetgeving omtrent bijtelling wederom op zijn kop gaat zetten. Is het nog maar de vraag of Audi het voor elkaar krijgt om de Audi Q7 Plug-in Hybrid op tijd in Nederland aan de man kan krijgen, zodat er nog van de 14 procent bijtelling kan worden geprofiteerd.