20
februari

Heerlijk groen gassen in de Skoda Octavia G-TEC

Over de Octavia van Skoda hebben wij al meermaals gesproken. De Combi met 14% bijtelling of de Scout die later dit jaar uitkomt, zijn gewoon stuk voor stuk goede auto’s. Sinds het laatste model op de markt is zijn er ook op het gebied van het uiterlijk stappen in de juiste richting gezet.

Qua uitstoot had je bij Skoda al niet te klagen met de 14% bijtelling variant, maar met de komst van de G-TEC, een op aardgas en benzine aangedreven Skoda Octavia. Probeert Skoda haar duurzaamheidsstrategie verder uit te werken. Wij zijn zeer te spreken over het aantal verschillende fabrikanten, wel voor het overgrote deel merken van de Volkswagen Groep, dat voor een aardgas variant van hun bestaande modellen kiest.

De Skoda Octavia G-TEC is voorzien van een aardgas installatie in combinatie met het inmiddels fameuze 1.4 TSI turbo blok met zo’n 110 pk. Dit duo geeft de de auto een bereik van meer dan 1.300 km, waarvan 400 km  door middel van de aardgas installatie en de overige kilometers wordt gereden op benzine.  Naast de aardgas installatie voorziet  het G-TEC pakket de Octavia ook van regeneratieve remmen en een start/stop systeem. De CO2 uitstoot van de Octavia in deze variant ligt op 97 gr/km, waardoor de Octavia G-TEC 20% bijtelling heeft.

Kies je er voor om in plaats van aardgas, de tanks vol te pompen met groengas dan ligt de CO2 uitstoot van de Octavia Combi G-TEC tot wel 37% lager. Dit komt doordat er bij het well-to-wheel proces – het proces van raffinage t/m het daadwerkelijke rijden – vele malen minder emissie vrijkomt dan bij aardgas en laat staan bij benzine.  Helaas houdt de overheid hier nog geen rekening mee in de bijtelling schalen die ze hebben opgesteld. Dus groengas rijders rijden op groengas om echt zo min mogelijk het milieu te belasten, want erg veel financiële voordelen zitten er niet aan.