08
mei

FAQ: Motor van de zaak

We hebben het hier nu wel altijd over de auto van de zaak maar een motor van de zaak, kan dat eigenlijk ook? Moet daar bijtelling over worden betaald en hoe interessant is een motor eigenlijk voor mij? Allemaal vraagstukken waar wij geen antwoord op hadden maar waar we ons inmiddels in hebben verdiept.

Behoort een motor van de zaak tot de mogelijkheden?

Uiteraard is dat natuurlijk afhankelijk van degene die daar voor verantwoordelijk is binnen de organisatie maar als dat geen probleem is, dan behoort een motor van de zaak zeker tot de mogelijkheden. De motor van de zaak blijkt zelfs erg aantrekkelijk te zijn vanwege de lage bijtelling en natuurlijk de voordelen die het motorrijden met zich meebrengt: nooit meer in de file, geen last met parkeren in de stad. Al met al ben je veel sneller op de plek van bestemming.

Is er bijtelling voor de motor van de zaak?

In tegenstelling tot de bijtelling van een auto van de zaak wordt er voor de motor van de zaak alleen maar betaald voor de kilometers die privé worden gereden. Specifieker gesteld, de werkelijke kosten die gemaakt worden door het privé rijden met de motor van de zaak, moet worden opgegeven als privévoordeel bij de belastingdienst. Rij je geen privé kilometers met de motor dan hoef je ook niets te betalen.

Hoeveel bijtelling wordt gerekend voor motor van de zaak?

Zoals in de vorige vraag werd beantwoord moet alleen bijtelling worden gerekend over de privé kilometers die met de motor worden gereden. Het bedrag dat uiteindelijk na bijtelling moet worden betaald is afhankelijk van het inkomen en kan variëren tussen de 42- en 52%.

Is een motor van de zaak ook interessant voor de werkgever?

Een motor van de zaak is zeker interessant voor de werkgever,  al is het maar vanwege de lagere aanschafprijs van een motor. Daarbij komt ook nog eens dat een motor lagere onderhoudskosten heeft en over het algemeen genomen een motor minder afschrijft en de verzekeringskosten lager zijn. Al deze factoren maken dat een motor van de zaak aantrekkelijker is voor de werkgever dan een auto van de zaak.

Is een motor zuiniger dan een auto?

Er wordt gesteld dat een motor zuiniger is dan een auto. Nu is dit erg discutabel aangezien dit afhankelijk is van de rij-stijl van de bestuurder en het soort motor. Er zijn motoren die met gemak 1 op 20 halen maar er zijn ook auto’s die dit doen. Daarbij moeten wij wel zeggen dat een motor in veel gevallen eerder sportief rijgedrag uitlokt dan een auto wat zich ook zal vertalen in het verbruik.