10
januari

Extreme kou zorgt voor veel lagere actieradius EV en Hybride

In Amerika is het op dit ogenblik enorm koud, hier komen de krokussen al naar boven en worden warmterecords gebroken. Het weer, je kunt er geen pijl op trekken. Gelukkig hebben wij onze trouwe 4-wieler nog die ons door weer en wind brengt waar we willen gaan, maar blijft dat wel zo?

Toch is die trouwe 4-wieler niet meer zo hondstrouw als dat hij vroeger was. Met de intrede van de elektrische- en hybride auto is onze 4-wieler meer afhankelijk geworden van de weersomstandigheden. Nee, een hybride of elektrische auto is niet minder wind- en waterdicht maar de accu’s zijn wel afhankelijk van de buitentemperatuur. Een onderwerp dat de fabrikanten niet al te graag aanhalen maar waar nu steeds meer over bekend wordt door de barre weersomstandigheden in Amerika (lees: -35 graden op sommige plaatsen).

Steeds vaker lezen we dat de actieradius van de EV of hybride auto afneemt met wel 50% van de capaciteit. Betekent dat je met de Renault Zoe bijvoorbeeld maar 60 km kunt rijden. Het principe is heel vergelijkbaar met de accu van een smartphone, als je deze lang in de kou laat liggen dan neemt de accuduur ook af. Dit is een probleem waar de fabrikanten niet zo snel een oplossing voor hebben. Maar om je een beeld te geven van de omvang van het probleem vind je hieronder even een opsomming van de artikelen die  over dit specifieke onderwerp in de afgelopen zijn verschenen:

Wij kunnen natuurlijk niet ontkennen dat de media nogal snel een verhaal weet op te blazen. Maar als je al deze artikelen leest dan kan het je niet ontgaan dat er zich een structureel probleem voordoet. Zeker als we hier in Nederland ook straks nog een echte winter gaan krijgen. Wij zijn benieuwd hoe fabrikanten zoals Tesla en GM hier op reageren.