10
mei

eROCKIT – de elektrische motorfiets met trappers

In het weekend laat de zakelijke rijder ook wel eens de auto staan en pakt dan de fiets. Om een korte boodschap te doen of om er gewoon lekker op uit te trekken. Eenmaal op de fiets gestapt gebeurt het meer dan één keer dat men voorbij wordt gefietst door een oma van in de tachtig met een elektrische fiets. eROCKIT heeft daar een oplossing op gevonden, namelijk een elektrische motorfiets die 80 kilometer makkelijk haalt.

Het doet je een beetje denken aan een Sloveense Tomos brommer met trappers van vroeger met het verschil dat de motorfiets een elektromotor heeft in plaats van een verbrandingsmotor.

We maken er misschien een grapje over maar toch kan de eROCKIT een uitkomst voor de forens die dagelijks 30 tot 60 km moet reizen van woon naar werk en weer terug. Met een volgeladen accu, 3,5 uur in een gewoon huis tuin en keuken stopcontact, heeft de eROCKIT namelijk een actieradius van zo’n 70 km afhankelijk van hoe hard er wordt getrapt. Met een topsnelheid van 90 km/u kan aardig worden meegekomen in het verkeer en aangezien het een motor betreft, wordt er zo tussen de files door gemanoeuvreerd en is parkeren geen issue meer.

Voor het rijden van een eROCKIT is een motorrijbewijs vereist (categorie A1), een helm, motorverzekering en natuurlijk een goed uithoudingsvermogen. De motorfiets is voorzien van een DC borstelmotor die goed is voor 12 pk en een koppel van 75 Nm. De motor wordt aangestuurd door te trappen, hoe harder er wordt getrapt des te sneller de eROCKIT gaat.

Wat kosten betreft is de eROCKIT geen goedkope oplossing maar wel eentje die op den duur terug wordt verdient. De aanschafprijs bedraagt €13.850,- dit is inclusief oplaadapparaat. Wil je de motor voor werk gebruiken dan zal een tweede oplaadapparaat waarschijnlijk benodigd zijn. De kosten voor het opladen van de eROCKIT bedraagt zo’n € 0,70 per laadbeurt wat neerkomt op een prijs per kilometer van ongeveer € 0,01.De levensduur van de accu bedraagt zo’n 2.000 oplaad cycli en dat staat, volgens de importeur van de eROCKIT, gelijk aan zo’n 10 jaar elektrisch rijplezier.  Zet dat maar eens af tegen de kosten van de leaseauto of de motor van de zaak dan is dit toch de goedkopere oplossing. Daarbij komt ook nog eens dat via Agentschap NL de aanschaf van een milieuvriendelijk voertuig heel gunstig kan worden afgeschreven van de belasting (milieu investeringsaftrek).

Misschien wel de twee belangrijkste voordelen van de eROCKIT zijn nog niet aan bod gekomen. We hebben het namelijk nog niet gehad over de uitstoot van deze motor, die is namelijk nul. Wat uiteraard goed voor het milieu is. Het andere voordeel is dat het berijden van de eROCKIT enige beweging van de berijder vraagt. Beweging die in een leaseauto niet wordt gedaan. De eROCKIT is daarmee dus ook nog eens goed voor de gezondheid van de berijders.

Meer interesse? Kijk dan ook even naar onderstaande photoshoot/video die wij maakte tijdens onze rijtest met de eROCKIT.