24
mei

Einde BPM in zicht. Welkom goedkopere leaseauto?

Er wordt al jaren over gesproken. Het gedrocht dat BPM heet. BPM is de belasting die betaald moet worden voor een nieuwe auto. Nederland is het enige land binnen Europa die een dergelijke vorm van belasting heft. Mede daardoor zijn auto’s in Nederland duurder dan in de ons omringende landen. Daar lijkt heel binnenkort een einde aan te gaan komen.

De afgelopen jaren zijn de inkomsten uit BPM voor de overheid fors teruggelopen. Werd er voorheen jaarlijks nog zo’n 3,6 miljard aan BPM opgehaald door de overheid is dat inmiddels nog maar 1,1 miljard. Dit komt doordat steeds meer mensen hun auto importeren vanuit het buitenland en dat de auto’s steeds milieuvriendelijker zijn geworden. De hoogte van de BPM is namelijk gekoppeld aan de CO2-uitstoot van de auto. Mede door de fiscale voordelen voor auto’s met een lage bijtelling is de CO2-uitstoot van het Nederlandse wagenpark teruggebracht.

Volgens ingewijden is een directe afschaffing van de BPM niet aan de orde. Dat zou namelijk desastreuze gevolgen hebben voor de leasemaatschappijen. De leasemaatschappijen rekenen namelijk op een bepaalde restwaarde van de auto. Door de afschaffing van BPM zou de waarde van hun wagenpark kelderen.

De verwachting is dat de nieuwe BPM regeling per 2017 van start zal gaan. Staatssecretaris Wiebes komt deze zomer met Autobrief 2.0 die onderdeel zullen zijn van de hervorming aan het belastingstelsel. In de Autobrief wordt beslissing genomen welke wijzigingen er na 2016 zullen worden doorgevoerd aan de belasting op de auto. Dit is niet alleen de BPM maar ook de bijtelling, wegenbelasting en de accijnzen op brandstof.

Budgetneutraal

Staatssecretaris Wiebes heeft wel al aangegeven dat de wijzigingen budgetneutraal zijn. Dit betekent dat het verlies aan inkomsten voor de schatkist door de afschaf van de BPM moeten worden gecompenseerd op een andere manier. De verwachting is dat dit gedaan zal worden via de motorrijtuigenbelasting. Dus waar de auto in aanschaf goedkoper zal worden zal de auto in gebruik waarschijnlijk duurder worden.

Mochten de huidige MRB van kracht blijven dan zullen kleine leaseauto’s steeds interessanter worden. Er is ook nog het scenario dat de Staatssecretaris via de MRB de aanschaf van elektrische en hybride auto’s gaat stimuleren. Het is dus uitkijken naar Autobrief 2.0 waarin het toekomstige beleid omtrent belasting op de auto zal worden geduid.