09
augustus

Eerste Hyundai ix35 op waterstof eind augustus in Nederland

Op 3 september opent het eerste waterstof tankstation haar deuren langs de A15 richting Rotterdam. Wat heb je aan een waterstof tankstation als er geen auto’s op waterstof zijn? Helemaal niets! Gelukkig brengt Hyundai de ix35 FCEV enige dagen later op de Nederlandse markt waardoor het tankstation nog enige klandizie heeft.

Eind vorig jaar schreven wij al over de Hyundai Tucson op waterstof die geïntroduceerd werd in Amerika. Wij vroegen ons toen al af of deze auto ook naar Europa en specifiek Europa zou komen. We zijn nu iets meer dan een half jaar verder et voila, de ix35 FCEV rijdt eind deze maand over de Nederlandse snelwegen.

FCEV is de afkorting van Fuel Cell Electric Vehicle. De fuel cell waar over gesproken wordt is een cel die waterstof omzet in elektriciteit. Deze elektriciteit wordt gebruikt om de elektromotor van de ix35 aan te drijven. Kijk voor een verdere uitleg van de fuel cell ook onderstaande video.

De Hyundai ix35 FCEV is natuurlijk de Europese benaming van de Hyundai Tucson. Het gaat hier dan ook om identiek dezelfde auto. Alhoewel wij ons afvragen of de Nederlandse markt al klaar is voor een auto op waterstof, met één officieel tankstation, wil Hyundai hiermee aantonen dat het voorop loopt in de ontwikkelingen van een waterstofauto. Uit het verleden weten wij dat Toyota eenzelfde strategie voerde bij de introductie van de Toyota Prius en dat heeft het bedrijf zeker geen windeieren heeft gelegd. Of ditzelfde gaat gebeuren met Hyundai en de waterstof auto is nog maar de vraag. Het succes van de auto hangt heel erg af van de infrastructuur die in de aankomende jaren in Nederland zal moeten worden aangelegd.

Wat krijg je dan als je een Hyundai ix35 FCEV besteld? Nou in principe krijg je gewoon een standaard Hyundai ix35 maar dan met de alternatieve aandrijving. De prestaties van de waterstof variant doen niet onder voor de standaard benzine of diesel versie van de ix35. Het vermogen van de ix35 FCEV ligt op 100 KW, wat gelijk staat aan zo’n 136 pk. De actieradius van de auto is zo’n 600 kilometer wat in vergelijking met andere alternatieve brandstoffen hoogt ligt. Het verbruik van de Hyundai ix35 ligt rond de 0,95 kg per 100 kilometer. Het voltanken van de auto duurt zo’n 4 minuten en daarmee wordt de tank gevuld met zo’n 5,6 kg waterstof. Aangezien de uitstoot van de Hyundai ix35 alleen maar waterdamp is komt de auto in een erg aantrekkelijk bijtellingssegment. De bijtelling op een Hyundai ix35 FCEV bedraagt dan ook 4 procent.

De infrastructuur waar we eerder over spraken wordt de aankomende jaren wel uitgebreid. Er liggen al plannen om het aankomende jaar nog een viertal waterstof tankstations te openen. Het zou dan gaan om de locaties Amsterdam, Arnhem, Eindhoven en Oude Tonge. Het aantal is nog wel beperkt maar de waterstof auto staat nog in z’n kinderschoenen. Volgens onderzoekers heeft de helft van de auto’s over 30 jaar een brandstofcel. Dit valt of staat natuurlijk bij de infrastructuur.