30
april

De winnaars en verliezers van het c-segment

JATO Dynamics, het bedrijf dat wereldleider is op het gebied van automotive-data heeft afgelopen week de verkoopcijfers bekend gemaakt van 2013 in Europa. Kenmerkend is dat er een verschuiving plaatsvindt binnen het c-segment naar de luxere en de low-cost modellen.

Vorig jaar deed Mercedes zijn intrede in het c-segment met zijn geheel vernieuwde A-klasse, ook BMW introduceerde een nieuwe 1-serie en Audi kwam met de nieuwe A3 op de proppen. Vooral met de intrede van de A-klasse kregen mensen de kans om te proeven aan een luxere auto. Voor de prijs van een goed aangeklede Ford Focus kon voor het eerst ook een Mercedes worden gekocht.

Ook de low-cost modellen deden het erg goed. Vooral voor de prijsbewuste middenklasse zijn dit aantrekkelijke auto’s. Denk hier bijvoorbeeld aan het merk Dacia, dat het al een aantal jaren erg goed doet in Europa. Mede hierdoor zie je ook steeds vaker dat merken er bewust voor kiezen om naast het A-label een low-cost merk te introduceren zoals Nissan met Datsun.

Binnen het c-segment blijft er maar een merk met kop en schouders bovenuit steken en dat is Volkswagen met de Golf. Al jaar en dag de aanvoerder van dit segment. Zelfs nu men kan proeven aan een luxe-auto als de BMW 1-serie of de Audi A3, blijft men toch kiezen voor de oude vertrouwde Golf. Voor Volkswagen is het natuurlijk dubbel feest want zowel de Volkswagen Golf als de Audi A3 staan in de top 5 meest verkochte auto’s in het c-segment.