01
mei

De compleet overbodige Volvo V40 D2

Van de week veel nieuws over Volvo. Eergisteren kon je hier al lezen over de nieuwe Volvo V60 Polestar schrijven wij vandaag over de Volvo V40 D2. Vorig jaar was de Volvo V40 D2 het succesnummer naast de V60 PHEV maar helaas door de aanscherping van de bijtellingsregels viel de V40 D2 net buiten 14 procent bijtelling.

Daar heeft Volvo inmiddels een oplossing voor gevonden. Door het monteren van 16-inch banden met lage rolweerstand en wiellagers met minder wrijving, weet de Volvo V40 D2 een daling van 3 gram CO2 per kilometer te bewerkstelligen. Precies voldoende om zich weer te mogen mengen in het 14 procent bijtelling segment.

Sinds het begin van 2014 was een daling in de verkoopcijfers van de Volvo V40 D2 geconstateerd, die voornamelijk te danken was aan de hogere bijtelling van dit model. Gelukkig kwam Volvo niet veel later met de Volvo V40 D4, een auto met 190 pk 400 Nm koppel en een 2.0 liter motor, waarbij wel 14 procent bijtelling van toepassing was. Dit compenseerde de verkopen van de V40 D2 aardig.

Nu zou je verwachten dat er een groot prijsverschil zou zitten tussen beide modellen maar dat valt dus reuze mee. Voor de introductie van de nieuwe Volvo V40 D2 was het verschil maar € 500,-. Samen met de introductie van de nieuwe D2 heeft Volvo ook besloten om de prijs van deze auto € 1,500,- te verlagen. Maar nog steeds wat blijft het nut van de Volvo V40 D2 als je voor € 1.500,- meer een V40 D4 kan kopen, die in alle opzichten beter is. Meer vermogen, meer koppel en een hogere topsnelheid maar wel dezelfde bijtelling.

Onze keus is snel gemaakt. Wij kiezen in alle gevallen voor de Volvo V40 D4. Hoogstwaarschijnlijk zal het verbruik van de D2 lager liggen maar voor de meeste zakelijke rijders wordt de brandstof betaald en is dat een factor die minder zwaar meeweegt bij de keuze van een nieuwe leaseauto. Waarbij wij alleen maar tot de conclusie kunnen komen dat de Volvo V40 D2 een overbodig model is.