17
augustus

Dacia Dokker Van, de betaalbare bestelwagen

Welke eigenschappen moet een bestelwagen hebben? Ruim, praktisch en bij voorkeur niet al te duur. Dat zijn allemaal eigenschappen die de Dacia Dokker Van heeft. Renault heeft wat ons betreft de spijker op zijn kop geslagen met deze bestelauto. Het zal gek moeten lopen of wij zullen op korte termijn vrij veel van deze Dokker Vans in het straatbeeld zien opduiken.

Aan ruimte geen gebrek in de Dokker Van. Met zijn 3 m3 net twee tiende minder laadruimte dan de onbetwiste leider in dit segment de VW Caddy. Ook de laadhoogte en de breedte zijn goed te noemen. Je kunt tot 1,1 m hoge objecten door de achterdeur inladen. De Dacia is ook voorzien van een schuivende zij-deur, als deze volledig open staat ongeveer 70 cm breed is.

Afmetingen Dacia Dokker Van

 

De Dacia Dokker Van zal er met een benzine- en diesel motor komen. De diesel komt er in twee varianten namelijk de 75- en de 90 dCi. De laatst genoemde heeft alleen wat meer vermogen, namelijk 66 pk in plaats van de 55 pk die op de 75 dCi variant heeft. De Dokker Van kan besteld worden in 2 uitvoeringen namelijk de Basic en de Ambiance. De basic is zoals de naam ook zegt heel basic en dat zijn we ook gewend van Dacia. Deze uitvoering heeft bijvoorbeeld geen airconditioning, deurvergrendeling met afstandsbediening of radio. De Ambiance heeft wel deze opties en daar kan tegen meerprijs een hoop opties aan worden toegevoegd, zoals navigatie en lichtmetalen velgen.

Prijs

Dan eigenlijk het allerbelangrijkste pluspunt aan deze bedrijfswagen, dat is de prijs. De Dokker Van is al verkrijgbaar vanaf € 6.990,-. Wederom is het Dacia gelukt om de concurrentie op grote achterstand te houden wat betreft de prijs. Dit is dan wel de benzine basic uitvoering maar ik kan me zo voorstellen dat menig startend ondernemer liever zijn geld investeert in het bedrijf dan in de bedrijfsauto. De diesel variant begint vanaf € 7.990,- voor de basic en € 8.990,- voor de ambiance uitvoering.

De benzine variant van de Dokker Van valt in het hoogste bijtellingstarief van 25% door zijn Co2 uitstoot van 175 gr/km. Ook de diesel variant valt in de 25% bijtellingsklasse.  Maar als er dan weer even wordt gekeken naar de leider in dit segment dan doet ook hier de Dacia niet voor onder.

We  hebben we het nog niet over de looks van de auto gehad. Het is een bedrijfswagen en die zijn natuurlijk niet gemaakt om mooi te zijn maar vooral praktisch. Maar het is Dacia aardig gelukt om binnen de mogelijkheden een leuke auto neer te zetten. Vooral de neus van de auto sprak ons aan. Maar over smaak valt niet te twisten dus oordeel zelf.