07
juli

China kiest eindelijk voor Plugin Hybrid

Goed nieuws uit het Oosten. Volgens de eerste berichten blijkt de grootste economie ter wereld eindelijk een stap in de goede richting te zetten wat betreft elektrische auto’s en plugin hybrids. Volgens de cijfers van het merk BYD, is de verkoop vertienvoudigd ten opzichte van 2013.

BYD, oftewel Build Your Dreams is een van de meest bekende autofabrikanten uit China. Sinds enige tijd zijn ze ook actief in Europa, maar dat is nog wel mondjesmaat. Het merk probeert in Europa met de elektrische BYD e6 voet aan wal te krijgen.

In eigen land daarentegen blijkt het allemaal een stuk beter te gaan. Het merk produceert daar naast elektrische auto’s en plugin hybrides ook auto’s met verbrandingsmotoren. Maar nou juist de plugin hybrids doen het erg goed in China. Afgelopen december introduceerde BYD de Qin, een zogenaamde plugin hybrid compact sedan. Sindsdien heeft het merk reeds 4.500 auto’s van het model afgeleverd en zijn er nog eens 8.000 verkocht. De verwachting is dat er dit jaar in totaal meer dan 20.000 stuks worden verkocht. Dat is al meer dan het totaal aantal plugin hybrids dat vorig jaar in heel China is verkocht.

De reden dat er nog 8.000 auto’s moeten worden afgeleverd is omdat er problemen zijn met de levering van batterijen, doordat er zoveel vraag is vanuit China zelf maar ook vanuit de rest van de wereld kunnen de fabrieken de productie niet aan.

Deze grote vraag naar plugin hybrids komt niet uit het het niets. Net zoals in Nederland worden elektrische auto’s en plugin hybrids in China zwaar gesubsidieerd. Uiteraard heeft dit ook positieve bij-effecten. China staat er toch om bekend dat het een van de meest vervuilende landen ter wereld is. Ook al zijn 20.000 plugin hybrids een druppel op een gloeiende plaat, het is een begin. Wij hopen dat BYD de productie meer onder controle krijgt en ook de stap wil nemen naar Europa. Het zou dan een van de eerste merken zijn die het omgekeerde pad volgt. De meeste Europese merken gaan namelijk naar China toe.