19
september

NEDERLANDSE PREMIÈRE: BMW I3

Bij BMW hebben ze de weg naar elektriciteit ook gevonden. Gelukkig niet zoals bij andere merken een gekende reeks die plots elektrisch wordt aangedreven. Nee, ze introduceren een geheel nieuwe i-reeks.

De i8 is nog een conceptversie en de i3 ziet BMW als een final product. Afgelopen week werd de i3 in Corpus ‘een reis door de mens’ voor de Nederlandse markt geïntroduceerd. Deze kleine BMW i3 is 4 meter lang en heeft een lithium-ion-accu onder de kap zitten. Maar zijn vermogensbron van een flinke 230 kg ligt in de vloer. Om het hele spul in beweging te krijgen heb je een elektromotor nodig. Die hebben ze bij de achterwielen geplaatst. Deze elektromotor is goed voor 170 pk en een koppel van 250 Nm. Dat vinden wij toch aardig knap van een elektrische auto. De i3 sprint daarmee van 0 tot 100 km/u in 7.2 seconden. Een paar seconden later zit je op zijn topsnelheid van 150 km/u. Misschien wel de eerste BMW die niet geschikt is voor de Duitse snelweg?

We raden het je niet aan om je persoonlijke sprinttijden te verbeteren of de stopsnelheid uitproberen, daarvoor moet je de i3 al te snel aan het stopcontact moeten hangen. Officieel ligt het bereik tussen de 130 en 160 km, naargelang in welke stand je rijdt. Door de ECO Pro-stand te activeren vergroot je de radius met twintig kilometer, de ECO PRO+ stand is goed voor nog extra veertig kilometers. Als je dat gaat vergelijken met de concurrenten zoals Chevrolet Volt – Opel Ampera met een actieradius van maar 80 kilometer en de Toyota Prius Plug-in hybrid met een actieradius van 50 kilometer doet de i3 goede zaken op dat gebied.

Voor de aankleding van het interieur gebruikte BMW natuurlijke of gerecycleerde materialen: eucalyptushout, natuurleder, hout, wol. Opmerkelijk detail: het chassis is gemaakt van carbon ook wel koolstofvezel genoemd om als doel gewicht te besparen.

BMW I3 logo

Je hangt de i3 aan een gewoon stopcontact bij uw thuis of op het werk. Standaard laadt de i3 op in acht uur. De i Wallbox is een laadinstallatie voor thuis waardoor je in zes uur een volle batterij hebt. Midden 2014 komt er een update van die installatie die in drie uur oplaadt.  Een B-stijl ontbreekt: BMW zegt: ”dit om de in- en uitstap te vergemakkelijken en het zorgt voor minder gewicht.” Wij vonden dat deze stelling niet helemaal klopte. De instap was nogal hoog en de deuren botste nogal zodra je beide deuren tegelijk sluit.

Vreemd genoeg biedt BMW ook een optionele range-extender aan. Een tweeliter benzineblok zorgt voor 34 extra pk’s. Met benzine aan boord rijd je zo’n 300 kilometer op een tank/batterij. De CO2 uitstoot ligt met 20 g/km nog steeds erg laag.

De levering van de BMW i3 op de Nederlandse markt start einde dit jaar, voor een prijs van 35.500 euro. Met ‘range extender’ komt de prijs op 39.990 euro. Ter vergelijking: een Ampera kost afgerond 46.295 euro. Een prijs die gezien het eigenlijk een ‘premium’ BMW is én een elektrisch voertuig, best wel meevalt.

Lees in het volgende deel alles over de fiscale voordelen van de BMW i3.