01
december

BMW aan de stekker met de BMW 3-serie plug-in hybrid

Dat BMW druk bezig was met accu’s was reeds bekend. De BMW i3 en i8 kom je steeds vaker tegen. Nu blijkt ook het normale wagenpark een update met een stekker te krijgen. Net als Volvo wil BMW het gehele gamma aan modellen uitbrengen als plug-in hybrid.

Te beginnen bij de meest populaire BMW van allen, de BMW 3-serie sedan. Vandaag vond in Frankrijk de presentatie plaats van de BMW 3-serie plug-in hybrid. De auto combineert de 4-cilinder ontbrandingsmotor met een elektromotor en daarmee rijdt de auto 35 kilometer elektrisch. De combinatie van de twee motoren geeft de BMW 3-serie plug-in hybrid 245 pk en 400 Nm koppel. Een van de Unique Selling Points van de BMW 3-serie plug-in hybrid is wel het verbruik. Volgens de cijfers zou 2 liter benzine per 100 kilometer voldoende moeten zijn om de BMW rijdende te houden. Dat klinkt menig wagenpark beheerder als muziek in de oren.

Wat betreft bijtelling zal de BMW 3-serie plug-in hybrid ook een interessant model worden. De uitstoot van de auto zal rond de 50 gram CO2 per kilometer komen te liggen. Mocht de auto voor 2017 op de markt komen dan hoeft met de nieuwe bijtellingsregels maar 15% van de cataloguswaarde bij het salaris te hoeven worden opgeteld. Het zal er om spannen want het 15% bijtellingstarief is alleen geldig voor auto’s met een CO2 uitstoot die lager is dan 50 gram per kilometer.

De elektromotor is een doorontwikkelde motor die ook in de i-serie van BMW wordt gebruikt. De afgelopen jaren is daar zoveel kennis over opgedaan dat het zonde zou zijn om deze niet te gebruiken in de standaard serie van BMW zegt Herbert Diess, lid van de raad van bestuur bij BMW.

“All BMW Group models benefit from BMW i. The fundamental technology involved in battery cells, electric motors and the power electronics will be used in our upcoming plug-in hybrid models. When it comes to the electrification of the drivetrain, we are deliberately developing a wide-ranging expertise in order to offer our customers worldwide the ideal solution.”

Een andere reden dat BMW kiest voor plugin hybride is omdat per 2025 de Europese regels omtrent CO2 uitstoot verder worden aangescherpt. Niet alleen BMW kiest strategisch voor een plugin hybride aandrijving ook Volvo en Mercedes zoeken hun heil in de combinatie ontbranding en elektromotor.

Naast de 3-serie is BMW van plan om de rest van het wagenpark ook te voorzien van een stekker. Als eerste zou het gaan om de BMW X5 plug-in hybrid (eDrive), waar we al een sneak preview van zagen tijdens de IAA in Frankfurt. Maar ook de 1-serie, 5-serie en 7-serie krijgen een hybride aandrijving. Zelfs MINI en Rolls Royce krijgen op den duur een elektromotor onder de motorkap.