06
oktober

Bestelbus niet meer welkom in centrum Utrecht!

De gemeenteraad van Utrecht heeft afgelopen donderdag ingestemd met maatregelen om de luchtkwaliteit in binnenstad te verbeteren. Een van de maatregelen betreft het weren van oude bestelbusjes uit de binnenstad van Utrecht. Het wordt voor de bestelauto eigenaar, per 1 januari 2015, niet meer mogelijk om stad in te komen met een busje dat een classificatie heeft die lager is dan euroklasse 4.

Wat zijn Euro klassen?

De Euroklasse of ook wel de Europese Emissiestandaard genoemd zijn de grenswaarden die door de Europese Unie stelt aan personen- en vrachtwagens, ook voor licht commerciële voertuigen zijn er grenswaarden vastgesteld. De grenswaarden worden gesteld aan de CO2 uitstoot, stikstofdioxide, koolwaterstof en de fijnstof uitstoot. De waarden worden eens in de zoveel tijd aangescherpt omdat de voertuigen steeds schoner en milieuvriendelijker worden. Er wordt dan een nieuwe klasse in het leven geroepen en alle auto’s die na die tijd worden geproduceerd  moeten aan deze emissie waarden voldoen anders mogen ze niet verkocht worden binnen de Europese Unie.

Welke Euroklasse heeft mijn bestelauto?

De gemeenteraad in Utrecht heeft vastgegesteld dat alle bestelauto’s en bestelbusjes na 1 januari 2015 auto’s met een euroklasse lager dan Euro 4 niet meer de binnenstad in mogen. Om te controleren welke Euroklasse de bestelwagen heeft kan via de VWE Kentekencheck deze data worden opgevraagd. Op basis van het kenteken wordt in het tweede tabblad aangegeven welke euroklasse het voertuig heeft.

De gemeenteraad van Utrecht is tevens bezig een milieuzone voor personenauto’s te introduceren. Het besluit hierover is alleen uitgesteld omdat de KNAC bezig is om genoeg handtekeningen bij elkaar te krijgen voor een (niet-bindend) referendum.

Lokale ondernemers Utrecht

Afgezien van het feit dat dit de lokale ondernemer nogal wat geld gaat kosten voor de aanschaf van een nieuwe bestelauto. Wordt het ook een uitdaging voor het bouwbedrijf dat een klus komt doen in de stad of het transportbedrijf die een levering moet doen in het centrum. Maar ook de eigenaar van de zelfbouw camper die op basis van een bestelbus is gemaakt heeft een probleem. Er wordt gesproken over vervangingsregelingen voor de lokale ondernemer die wordt getroffen door deze maatregel. Tevens kan een ontheffing worden aangevraagd door de ondernemer die door deze maatregel failliet dreigt te gaan.

De vraag die nu blijft is welke stad het voorbeeld van Utrecht gaat volgen? Mogen zometeen de bestelbusjes in Amsterdam ook niet meer over de grachten en moeten de ondernemers in Den Haag straks ook een nieuwe bestelauto aanschaffen.