30
mei

Bestelautomarkt krimpt maar we blijven positief

Aangezien alles keurig wordt bijgehouden tegenwoordig kunnen wij vrij nauwkeurig bijhouden hoe de bestelautomarkt er voor staat. Maandelijks worden de Europese cijfers vrijgegeven door de European Automotive Manufacturers Association (ACEA). In april werd helaas een daling gemeten in Nederland.

Autoverkoop cijfers zijn een goede graadmeter van hoe de markt/economie er voor staat. Worden er stijgingen gemeten dan betekent dat de consument geld uitgeeft, wat een goed teken is. In de bestelautomarkt geldt hetzelfde. Zodra de bedrijven weer nieuwe bedrijfsauto’s bestellen, dan zal het wel goed gaan met de onderneming.

Voor Nederland zou dit betekenen dat wij nog zeker niet helemaal uit de crisis zijn want over de maand april werd een daling van 1,1 procent gemeten in de registratie van licht commerciële voertuigen (lees: bestelauto’s) ten opzichte van april 2013. Dit is een daling van ongeveer 39 registraties. Op het eerste gezicht valt dit nog te overzien want dit zou met een goede maand mei kunnen worden ingehaald. Toch moet er niet over het hoofd worden gezien dat deze cijfers worden vergeleken met de cijfers van vorig jaar en dat vorig jaar ook al niet het beste jaar voor de bestelauto was. Over de gehele eerste vier maanden wordt een daling van 1,9 % gemeten. In absolute getallen is dit een daling van 392 bedrijfsauto’s over de eerste vier maanden.

Als we dan kijken naar Europa, dan valt op dat de cijfers nogal uiteen lopen. In Spanje en Portugal worden plussen genoteerd van 50- tot 60 procent. Ook een aantal Oost-Europese landen doen het erg goed. Vooral Bulgarije, Kroatië en Hongarije laten mooie cijfers zien. Kijken we naar de ons direct omringende landen dan zien we dat die ook dalingen noteren. Duitsland, het land waar Nederland toch het meeste op leunt. Toont een daling van 2,5%, in België gaat het nog wat slechter en daalt het aantal registraties met 12,7%.

Eigenlijk doen wij hier in Nederland het nog niet zo slecht. Mocht de economie dit jaar nog verder aantrekken dan zouden we de opgelopen achterstand nog wel kunnen ombuigen naar een groei aan het einde van het jaar.

Het volledige rapport kan hier gevonden worden: New Commercial Vehicle Registrations April 2014