08
december

Audi Q7 als Diesel Plugin Hybrid met 7% bijtelling?

Plug-in hybride is wat de klok slaat de laatste tijd. Afgelopen week nog kondigt BMW aan om hun toekomstige modellen allemaal te voorzien van een stekker, is het nu de beurt aan Audi om een Diesel Plug-in Hybride aan te kondigen.

De diesel plug-in hybride is niet een nieuw fenomeen maar wel “the next step”. Volvo rustte de V60 al uit met een diesel en een elektromotor, nu doet Audi hetzelfde trucje met de nieuwe Q7.

Audi gaat de nieuwe Q7 zowel met een benzine als een dieselmotor uitrusten. Dit is wel een primeur. De Volvo V60 plug-in hybride is alleen beschikbaar als diesel en niet als benzine variant. Wij zijn vooral benieuwd naar de beweegredenen van Audi om beide varianten uit te brengen en naar de toekomstige verkoopcijfers. Misschien komt het doordat de dieselprijzen in Europa nog wel eens van elkaar verschillen. In landen als Zwitserland en de Baltische staten ligt de dieselprijs boven de benzineprijs.

Een andere primeur is dat Audi heeft aangegeven de nieuwe Q7 diesel plug-in hybrid ook in de Verenigde Staten op de markt te brengen. In tegenstelling tot Volvo. Het merk heeft er bewust voor gekozen om de Volvo V60 Plug-in Hybrid niet in Amerika te verkopen.

De bijtelling van de Audi Q7 Plug-in Hybrid diesel is nog niet bekend maar de vooruitzichten zijn positief. De Volvo V60 Plug-in Hybrid heeft een uitstoot van 49 gr/km, als Audi zijn best doet dan zou het misschien de magische 50 gram CO2 in zicht krijgen. Een dergelijke uitstoot zou de Audi Q7 in 2015 nog 7% bijtelling geven, in 2016 zou de bijtelling neerkomen op 15%.

Voorlopig moeten we het nog even met de foto’s doen want het is nog niet bekend wanneer de nieuwe Audi Q7 Diesel Plug-in Hybride op de Nederlandse markt zal verschijnen. De geruchten zeggen ergens in 2015 maar het zou zo maar eens een jaar later kunnen worden.