23
oktober

De nieuwe Audi A8, zelf rijden of gereden worden?

Waar voorheen de Audi A8 nog een statussymbool was, is dat in de loop van der jaren toch wel afgezwakt. De S8 uit de achtervolgingsscène van Ronin heeft boven menig jongens bed in postervorm gehangen. Dat kan volgens mij niet gezegd worden van zijn opvolgers.

Konden we in de leeslijst voor na het weekend nog lezen over wanneer modeljaren worden geïntroduceerd. Dat de merken steeds eerder een modeljaar introduceren. Komt Audi nu met de A8,  modeljaar 2015. Een update ten opzichte van het bestaande model. Niet zozeer een facelift maar een opfrisbeurt van de auto.

Wat ons direct opvalt aan de A8 is dat als je de ogen dichtknijpt, het zo ook een Audi A7, A6, A5 of A4 had kunnen zijn. Audi heeft kun kenmerkende vormgeving in het gehele keur aan modellen doorgevoerd. Dat is voor de liefhebbers heel fijn. Voor degene die het exterieur minder kunnen waarderen, een doorn in het oog.

Als de modellen er allemaal hetzelfde uitzien waarom zou dan gekozen moeten worden voor de A8? Nou dat is simpel. De A8 is de grootste en  meest luxe uit het modellengamma van Audi. De 2015 uitvoering maakt de auto weer net een stukje beter. Nieuw bruin lederen bekleding, speciaal behandelt met olijfolie omdat het milieuvriendelijker is. Betere isolatie van de auto zodat je er een speld kan horen vallen. Tweaks aan de voorzijde en achterzijde van het exterieur. Om de auto weer net iets  meer op zijn broertjes te laten lijken. Natuurlijk zijn er ook nieuwe technische snufjes toegepast zoals active lane assist en een 360 graden parkeerhulp met nightvision. Zodat ook in het donker de auto veilig geparkeerd kan worden. Tevens zal de A8 worden voorzien van heads up display en matrix led koplampen.

De Audi A8 kan voorzien worden van alle bekende Audi benzine en diesel motoren. Zoals de nieuwe 3.0 liter TFSI met 310 pk, 20 pk meer dan de vorige. De 4.0 liter TFSI weet ook ongeveer 20 pk meer uit het blok te persen. Wat de diesels betreft heeft Audi het ook goed voor elkaar. De 4.2 TDI weet 35 pk meer uit het blok te halen. De 3.0 liter TDI moet het met een schamele 8 pk meer doen. Dit alles is ruim voldoende om de A8  op gang te houden.

Wat de prijs betreft, die moet nog bekend worden gemaakt. Maar zoals we van Audi gewend  zijn zal er een aardig prijskaartje aan hangen. Wat betreft bijtelling valt deze in de 25% bijtellingscategorie. De nieuwe Audi staat per november in de showroom.

Uiteindelijk blijft de vraag natuurlijk bij een A8, zelf rijden of gereden worden?