11
mei

Aangepaste Fisker Karma krijgt alsnog 0 procent bijtelling

Bij de introductie van de Fisker Karma had de auto een CO2 uitstoot van 53 gr/km, daarmee behoorde de auto op dat moment in 14 procent bijtelling categorie. Later in 2012 kreeg de Fisker een update waarmee de uitstoot van de CO2 op 47 gr/km kwam precies genoeg om onder de gewenste grens van 50 gr/km te komen.

Het was toentertijd ook mogelijk om een upgrade te krijgen waarmee de uitstoot van de Fisker Karma daalde naar de gewenste uitstoot. Nu is het zo dat de bijtelling van een auto eigenlijk bij de eerste tenaamstelling wordt bepaald en dit door een aanpassing van de auto naderhand niet gewijzigd kan worden. Tenminste dat was het geval.

Afgelopen week heeft de rechtbank van Gelderland namelijk uitspraak gedaan over een proefprocedure in deze zaak:

De rechtbank oordeelde dat uit de wet niet volgt dat voor het bepalen van de CO2-uitstoot uitgegaan moet worden van de datum van de eerste tenaamstelling. Verder overwoog de rechtbank dat uit de wet en de parlementaire behandeling blijkt dat de mogelijkheid van een latere modificatie niet is onderkend. Het doel van de wettelijke regeling met verlaagde bijtellingscategorieën is echter het stimuleren van aankoop en gebruik van schone en energiezuinige auto’s. De latere modificatie, die heeft geleid tot een gewijzigde Europese Typegoedkeuring en aanpassing in het kentekenregister, moet daarmee gelijkgesteld worden. (bron: Auto & Fiscus)

Dit komt er kort gezegd op neer dat eigenaren van een Fisker Karma die de upgrade hebben laten uitvoeren of dit nog willen doen in aanmerking komen voor 0% bijtelling.

Wat zegt deze uitspraak voor toekomstige wijzigingen aan auto’s? We zien vaak dat autofabrikanten hun auto’s aanpassen om in aanmerking te komen voor de fiscale voordelen. Betekent dit ook dat het voortaan makkelijker wordt om ook voor oudere modellen dit soort upgrades uit te voeren? Hoe zit het dan met aftermarket aanpassingen aan de auto, kan het monteren van andere velgen en banden met meer rolweerstand dan van invloed zijn op de bijtelling? Dit zijn allemaal vragen die zijn ontstaan door deze uitspraak van de rechtbank in Gelderland.