14
september

A2 op termijn naar 130 km/u

Afgelopen week was daar ineens het bericht dat Minister Schultz van Haegen, minister van infrastructuur en milieu, mogelijkheden ziet voor het verhogen van de maximum snelheid op de A2 naar 130 km/u.

Het bericht komt eigenlijk vanuit het niets. Iedereen was in de veronderstelling dat de snelheid niet verhoogd mocht worden vanwege milieu en geluidsnormen. Er wordt zelfs aangegeven dat het de gehele A2 (Amsterdam naar Maastricht) betreft en niet alleen het stuk tussen Amsterdam en Utrecht. Bepaalde trajecten, zoals rondom Utrecht en Maastricht, zal om veiligheidsredenen nog wel de maximum snelheid worden beperkt tot 100 km/u. Dit is uiteraard goed nieuws voor de forens die dagelijks de cruisecontrol op 100 km/u zette en pas ergens voorbij Amsterdam deze eraf haalde.

Maar moeten we niet te vroeg juichen?

Volgens minister Schultz van Haegen is de planning dat volgend jaar al op 28 km A2, de snelheid wordt verhoogt naar 130 km/u. Dat is het traject tussen knooppunt Holendrecht en Vinkeveen. Voor de overige baanvakken zal de minister samen met de staatssecretaris een voorstel gaan doen. Dit betekent wel dat uiteindelijk ook de gemeenten langs de A2 nog een moment van inspraak krijgen. Niet iedere gemeente zal even blij zijn met de beslissing van de minister en waarschijnlijk ook protest aantekenen. Hoe lang dit proces gaat duren is nog niet bekend maar het is aannemelijk dat dit nog enkele jaren gaat duren.

Dit bommetje wordt misschien wel gedropt in aanloop naar Prinsjesdag waar de overheid gaat aankondigen dat wij met ons kleine landje nogmaals 6 miljard moeten bezuinigen. Het zou zo maar eens kunnen dat deze bezuinigingen vooral uit de portefeuille van Infrastructuur komen. Wat ons betreft is minister Schultz van Haegen bezig aan damage control.