23
oktober

4 procent bijtelling verdwijnt per 1 januari 2016 [updated]

Met ingang van 2016 loopt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor (semi)elektrische auto’s af. Ook verdwijnt de bijtellingscategorie van 4% en de voorwaarden voor de overige categorieën worden stevig aangescherpt. 

Omdat de vereenvoudiging van de autobelastingen wordt meegenomen in de algehele herziening van het belastingstelsel, die pas medio 2015 worden verwacht en die niet eerder dan 1 januari 2017 in werking zullen treden, was het noodzakelijk om een aantal wijzigingen door te voeren voor het tussenjaar dat hierdoor is ontstaan.

Om de tijd tussen het aflopen van het huidige autobelastingstelsel en de algehele herziening te overbruggen heeft Staatssecretaris Wiebes een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo introduceert de Staatssecretaris een halftarief in de MRB voor (semi)elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram. De bestaande gewichtscorrectie van 125 kilo voor alle hybride en (semi)elektrische auto’s blijft wel gehandhaafd.

Nieuwe indeling bijtelling per 1 januari 2016

Tevens worden de bijtellingscategorieën opnieuw ingedeeld. Ging vorig jaar de 0% bijtellingscategorie al ter ziele. Verdwijnt per 1 januari 2016 ook de 4% bijtelling. De nieuwe indeling ziet er als volgt uit:

  • 7 procent: CO2-uitstoot van 0 gram (volledig elektrische auto’s)
  • 14 procent: CO2-uitstoot van 1 t/m 50 gram
  • 20 procent: CO2-uitstoot van 51 t/m 79 gram
  • 25 procent: CO2-uitstoot van 80 gram of meer

Kort gezegd wordt het een stuk duurder om zakelijk te rijden want het merendeel van de zakelijke rijders heeft een leaseauto die een CO2 uitstoot die hoger ligt dan 80 gram per kilometer. Uiteraard zullen de fabrikanten hun stinkende best gaan doen om de CO2 uitstoot van de auto’s verder te reduceren maar dat gaat ze lang niet allemaal lukken.

Ook voor de elektrische rijders onder ons wordt het per 1 januari 2016 een stuk duurder. Wil je in 2016 zakelijk een elektrische auto rijden dan kan gerekend worden op 7% bijtelling. De early adopters die twee jaar geleden hun Tesla Model S of Nissan Leaf aanschaften, zullen er wel twee keer over nadenken voordat ze weer een elektrische auto gaan leasen.

Voor leasecontracten die voor 1 januari 2016 worden afgesloten blijven de dan geldende bijtellingsregels van kracht met een maximum van 60 maanden.

De officiele brief die de Tweede Kamer vandaag heeft ontvangen kan hier gevonden worden.

Eerste reacties nieuw bijtellingsstelsel

Wij deden een kort rondje langs de velden om te zien hoe de verschillende belangenorganisaties reageerden op de wijzigingen die Staatssecretaris Wiebes vandaag naar buiten bracht:

Bovag:

‘Dit is niet alleen een lastenverzwaring, maar het zorgt in 2016 ook voor méér, in plaats van minder marktverstoring’, zegt BOVAG Bondsvoorzitter Bertho Eckhardt. ‘Immers, de 14 procent categorie voor “gewone” auto’s verdwijnt en de 20 procent bijtellingcategorie wordt beperkt tot een handjevol relatief onzuinige plug-ins – denk aan grote SUV’s en sportauto’s – plus wellicht nog enkele superzuinige kleine dieseluitvoeringen in het A- en B-segment. Voor het gros van de markt zal echter gelden: óf je gaat de volle mep bijtelling betalen (25 procent), óf je neemt de plug-in hybride variant met 14 procent bijtelling. Dat verschil in bijtelling is liefst 11-procentpunt, fors meer dan nu. Een zakelijk rijder kan nu kiezen tussen een plugin met 7 procent bijtelling of een zuinige dieseluitvoering van dezelfde auto, met 14 procent bijtelling. Door de polarisatie tussen 14 procent en 25 procent bijtelling zal de scheidslijn tussen ‘winnaars’ en ‘verliezers’ in de markt alleen maar groter worden.’

Vereniging RAI:

Wiebes’ voorstel zorgt in 2016 voor méér, in plaats van minder marktverstoring. Voor een groot deel van de (zakelijke) markt gaat gelden: de volle 25%-bijtelling betalen óf kiezen voor de plug-in hybridevariant met 14%-bijtelling. Dat verschil in bijtelling is liefst 11-procentpunt, fors meer dan nu. De zakelijk rijder kan nu kiezen tussen een plugin-hybride met 7 procent of een zuinige dieseluitvoering van dezelfde auto, met 14 procent. Door deze verscherping zal de scheidslijn tussen ‘winnaars’ en ‘verliezers’ alleen maar groter worden.

ANWB:

Autobezitters duurder uit – De tarieven van de motorrijtuigenbelasting worden in 2016 -zoals elk jaar- verhoogd met het inflatiepercentage. Eigenaren van auto’s met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer, die nu nog zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, gaan per 2016 een halftarief betalen. Met deze korting wil het kabinet de meest zuinige auto’s fiscaal blijven stimuleren.

Ook VVD-kamerlid Helma Neppérus haalt fel uit naar de plannen van Staatssecretaris Wiebes:

“Als ik dit zo lees wordt het een hele fiscale kerstboom”

“Ik vind dat een heel gekke combinatie. Je gaat één soort auto helemaal vrijstellen. Er zijn ook al andere cadeautjes voor en dat vind ik heel merkwaardig. Een heel grote groep gaat meer betalen en die ene groep, juist met die elektrische auto, krijgt dus toch die halve vrijstelling. Die vrijstelling zou vervallen, maar die gaan ze dus toch een stukkie houden.”

De PVDA daarentegen staat positiever tegen de plannen van de Staatssecretaris:

“Er is een balans gevonden tussen het blijven stimuleren van (semi) elektrisch rijden aan de ene kant en het op peil houden van autobelastingen aan de andere kant. De PvdA is tevreden dat oversubsidiëring van dure ‘plug in hybrides’, die in de praktijk vaak op benzine rijden, wordt aangepakt”