15
maart

Rijden op zonne-energie in de deelauto van Lomboxnet

Wij kregen enige tijd geleden de kans om kennis te maken met elektrisch rijden. Onze eerste ervaringen met de Renault Zoe smaakten naar meer. Toen wij het bericht ontvingen dat er in de wijk Lombok in Utrecht een nieuw project is gestart waarbij mensen gebruik kunnen maken van een elektrische deelauto, moesten wij toch even polshoogte nemen.

In de Utrechtse wijk Lombok is een lokaal project gestart waarbij Lomboxnet en Multirent als eerste in Nederland de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van een deelauto die wordt opgeladen door zonne-energie. Multirent wil met dit pilot-project kennis maken met de deelauto markt en voor Lomboxnet is dit een uitbreiding van haar services binnen de wijk. Want naast deze deelauto bieden ze ook glasvezel internet aan en onder de naam zonXnet wordt de bewoners uit de wijk lombok zonnestroom aangeboden uit een eigen netwerk van zonnecentrales.

Toen de eerste betaalbare elektrische auto’s op de markt kwamen was eigenaar Robin Berg van Lomboxnet er dan ook snel bij. Wie wil dat nou niet, rijden op de eigen opgewekte stroom. Maar eigenlijk zoals bij alle projecten die het bedrijf opzet wordt er gekeken naar hoe de mensen uit de wijk daarvan mee kunnen profiteren. Al snel kwam het idee om een deelauto project te starten. In eerste instantie werd zijn elektrische Nissan Leaf gedeeld met de buren maar al snel werd een partner gevonden in de vorm van Multirent die een auto ter beschikking stelt om dit project naar een volgend niveau te tillen.

Aangezien er al verschillende deelauto initiatieven zijn in Nederland, zoals Snappcar en Mywheels, waarbij mensen hun eigen auto kunnen delen met anderen, was de infrastructuur voor het ter beschikking stellen van de auto aan de wijk reeds aanwezig. De auto kan geleend worden voor € 4,- per uur en de eerste 100 zonnekilometers zijn gratis. Kom je daarboven dan wordt er € 0,10 per kilometer bij opgeteld. Inwoners van de wijk lombok krijgen de eerste rit gratis aangeboden.

Omdat wij zelf ook graag een keer gebruik wilden maken van de deelauto, mochten wij de elektrische Nissan Leaf een dag op proef meenemen. Om eens te kijken of een elektrische deelauto bevalt. Wie al wel eens elektrisch heeft mogen rijden weet dat het over het algemeen een plezierige ervaring is. Alleen het feit al dat de auto in het stopcontact kan worden opgeladen, voor een paar euro, geeft een fijn gevoel. Ook de rij-ervaring van een elektrische auto is goed en de bijkomende voordelen van geen uitstoot zijn natuurlijk mooi meegenomen.

Qua looks is de Nissan Leaf geen hoogvlieger. Dat geldt zowel voor het exterieur als voor het interieur. Maar om heel eerlijk te zijn gaat het daar ook helemaal niet om want van een deelauto maak je gebruik omdat je van A naar B moet komen en het openbaar vervoer hoogstwaarschijnlijk niet volstaat. We nemen plaats en starten de auto. Je merkt pas dat de auto is gestart als je de voet van de rem afhaalt en de auto begint te rijden, want je hoort helemaal niets. 

Elektrische deelauto op zonne-energie Lomboxnet

De Nissan Leaf geeft bij vertrek aan dat de actieradius van de auto zo’n 150 km is maar ons is verteld dat het realistische bereik zo’n 100 km is. Onze reis brengt ons vandaag naar Halfweg, zo’n 50 kilometer van Utrecht vandaan. De heenreis verloopt vlekkeloos. Gewoon rustig 100 km/u over de A2 en de A9, eenmaal aangekomen in Halfweg geeft de auto aan dat het nog 44 km kan rijden. Op zoek naar een laadpaal dus. Op het bedrijventerrein waar we moeten zijn is gelukkig een spiksplinternieuwe laadpaal geplaatst van The New Motion. Het pasje dat bijgeleverd wordt bij de auto werkt gelukkig op de laadpaal en de auto wordt rustig opgeladen.

Halverwege de werkdag ontvang ik een berichtje van Robin van Lomboxnet dat hij benadert is door The New Motion met de vraag of ik zodra de auto volgeladen is plaats wil maken voor iemand anders. Hij eindigt zijn bericht met ‘welkom in de elektrische revolutie’ afsluitend met een smiley. Gelukkig is de auto al weer zo goed als opgeladen en verplaats ik de auto zodat de Mitsubishi Outlander PHEV ook gebruik kan maken van de laadpaal.

Ook de terugweg verloopt soepel. De Nissan Leaf heeft toch echt 2 gezichten, namelijk een groen gezicht genaamd eco-modus en het gezicht als de eco-modus uitstaat. De eco-modus zorgt er voor dat het ‘one-pedal’ driving wordt geactiveerd. De toeren van de elektromotor worden begrensd en zodra het gaspedaal wordt losgelaten begint de auto geleidelijk te remmen. Door de regeneratieve remmen worden de accu’s van de Nissan Leaf ook weer een beetje opgeladen. Met een beetje training heb je bijna niet meer het rempedaal nodig.

Bij terugkomst in Utrecht overhandig ik de sleutel weer aan Robin en vertel hem dat het een fijne ervaring is geweest en dat er wat ons betreft veel potentie zit in het concept ‘elektrische deelauto’. Robin vertelt ons dat ze binnenkort gaan starten met een test om de auto te laten fungeren als elektriciteit opslag voor de zonnepanelen. Waarbij overdag de accu’s van de auto worden opgeladen met zonnestroom zodat ’s avonds de auto stroom terug  kan leveren aan de gebruiker.